Search This Blog

Sunday, January 17, 2010

Aku Penganggur...

Lagu Allayarham Sudirman yang amat sesuai dgn situasi diri saya kini. Dgn bangganya saya mengisytiharkan diri saya sebagai seorang penganggur (dramatiknya!). Ramai yang ‘suka’ bertanya tentang status saya, “dah keje ke blom?”, antara soalan mereka yang amat mengambil berat. “Biar betol?!!!” antara respon mereka yang mengambil berat.

Saya masih mencari-cari hikmah di sebalik gelaran penganggur terhormat ini. Adalah beberapa hikmah yang berjaya saya kutip daripada gelaran ini. Walaupun kadang-kadang hati terguris dengan beberapa komen melampau, namun saya sedapkan hati saya dengan menyerahkan segala-galanya kepada Allah.

Ya Allah, Ya Razzaq, Bukannya aku tidak berusaha… aku sudah berusaha sedaya yang termampu, namun Engkau belum mengizinkan aku untuk bekerja. Mungkin ada orang yang lebih memerlukan pkekerjaan-pekerjaan yang ku pohon itu. Mungkin juga kerja-kerja itu tidak sesuai denganku, Kau lebih mengetahui Ya Allah… Kerana Kau sentiasa mendengar doa hamba-hambaMu, dan pintaku, agar Kau sentiasa mentakdirkan yang terbaik buatku… Aaamin…

No comments:

Post a Comment