Search This Blog

Thursday, March 22, 2012

Membimbangi iman sendiri.



















~ It's Friday... Friday... - Rebecca Black- (erk)
~ Better listen to this, ~ It's Jumu'ah - Raef cover :) (by awakening records - Youtube)

Salam...

Selamat berhari Jumaat yang mulia....

Sedikit entri ringkas untuk hari ini sempena hari Jumaat yang mulia.
Saya sebenarnya sedang menanda kertas jawapan ujian pelajar-pelajar yang mengambil subjek Company Law. Namun, bila kebosanan semakin melanda maka saya mengambil keputusan untuk berhenti seketika agar bateri diri kembali "fully charged".

Sekadar mahu berkongsi buah fikiran, memandangkan sepanjang minggu ini heboh berkenaan kes remaja yang merancang penculikan sendiri agar dapat bersama dengan buah hati mereka. Naudzubillah.... Ternyata kecanggihan fikiran mereka sukar untuk ditafsirkan.

Bukan itu sahaja, setiap kali membaca surat khabar, pasti ada sahaja berita tentang keruntuhan moral remaja/belia/warga tua (yang tak sedar kubur sudah memanggil2). Satu yang saya perasan tika membaca kisah2 sebegini, mulut beristighfar, namun hati seolah-olah hilang renjatan kejutan. Mungkin kerana kisah-kisah keruntuhan ummah ini sudah terlalu sering dijadikan bahan berita lantas menjadikan ini semua kisah biasa-biasa sahaja. Sungguh ya Allah, saya risaukan keadaan iman sendiri kerana perkara sebegini sudah terlalu sering berlaku sehinggakan perasaan gentar itu semakin menghilang.

Saya yakin, bukan saya seorang sahaja, malah mungkin seluruh rakyat Malaysia berperasaan yang sama. Kita berdecit-decit, menggeleng-gelengkan kepala, namun setakat itu sahaja. Berapa ramaikah di antara kita yang menggunakan (paling tidak pun) selemah-lemah iman, mendoakan agar keadaan ummah kembali diberkati dengan kemuliaan peribadi? Saya pasti kurang 20% daripada seluruh rakyat Malaysia yang mendoakan ummah kita. Saya sendiri, bila berdoa selepas solat lebih gemar mendoakan kebaikan diri dan keluarga sendiri.

Itu kisah tentang doa, bagaimana pula dengan aktiviti amar ma'ruf, nahi munkar. Jauh sekali kita adakan! samada dari peringkat tertinggi kepimpinan mahupun ke peringkat yang lebih rendah. Jarang sekali! Sedangkan dalam rumah sendiri pun si ayah boleh terliur melihat anak gadis suntinya berseluar pendek paras peha! Naudzubillah... Ya Allah... Selamatkan ummah ini...

Saya bimbang dengan kelemahan iman sendiri. Dan saya membimbangi, bala Allah diturunkan atas "keamanan" hati kita dengan penyakit masyarakat kini. Ya Allah.... Ya Allah... Patutlah Nabi Muhammad SAW tidak lekang dari menyebut ummati...ummati... pada saat akhir hayatnya. Saya malu mengenangkan kelemahan iman sendiri!

No comments:

Post a Comment