Search This Blog

Friday, June 19, 2009

Merindui SAHABAT

Merindui SAHABAT.

It’s nearly 12:oo am. But my eyes are still refusing to allow me to sleep. Entahlah, sejak akhir-akhirni, susah melelapkan mata. Insomnia barangkali. Hmmm…(mengeluh tapi, bukan mengeluh) insomnia pernah menjadi musuh yang melekat dengan saya satu ketika dahulu, tapi kini kembali lagi. hilang nikmat tidur. Betapa saya sangat menghargai ayat ‘Fabiaiyi aalaa i rabbikumatukadzibaan’ (ArRahmaan) kini.

Sungguh, cuti yang panjang ini membuatkan otak saya berkarat, bertagar, badan jadi letih lesu. Kadang-kadang stress! Mungkin sebab terlalu biasa dengan kehidupan sebagai seorang pelajar. Macam mndapat satu kejutan pula sebab selama ini terlalu dibiasakan dengan bahan2 ilmiah dan assignments, rushing to meet the dead line, lectures, dan SAHABAT. Meninggalkan UIA bermakna meninggalkan SAHABAT2 yang terlalu banyak member sumbangan dalam hidup ini.

Sama juga kebosanan yang saya alami ketika meninggalkan SMKAP dulu. Tapi, dulu, walaupun SMKAP saya tinggalkan (bersama linangan air mata yang seolah-olah menangisi kematian!) saya tetap punya SAHABAT yang menunggu di kampung halaman. Masih boleh berhuhahahaha dengan pelbagai aktiviti. Tapi, bila meninggalkan UIA, entah kenapa, perasaan lain macam, seperti terputus hubungan dengan SAHABAT. Walaupun, bukan terputus sebenarnya, kerana tiada siapa yang berniat untuk memutuskan perSAHABATan. Tapi, since everybody have their own life, works, jobs, careers. Semua bz memulakan cabaran hidup sebagai orang dewasa yang baru melangkah ke dunia baru. Ya, BUSY itulah musuh SAHABAT barangkali. Teringat saya ketika hari-hari terakhir bergelar pelajar UIA. Di sana-sini kedengaran janji2 SAHABAT, “takpe, friendster/facebook/email/sms ade. Kite still leh contact” tapi sekarang, janji tinggal janji, (termasuk diriku!) smuanya kerana sibuk dengan hidup baru.

Sungguh, saya sangat merindui SAHABAT2 saya. Seringkali saya cemburu dengan kenangan2 lama yang hadir. Kenangan2 inilah yang membuatkan saya tiba2 terbuat one stupid wish (saja layan perasaan dikala insomnia menghalang tidur) iaitu, “I wish, I have a chance to be with my SAHABAT in 4 different times, one day per each times. Satu hari di zaman sekolah rendah, satu hari di zaman sek.men, satu hari di zaman, matrik, satu hari di zaman UIA” mungkin hanya angan2 saja, tapi itulah yang terhasil daripada merindui SAHABAT.one stupid wish…

1 comment:

  1. sabar k.tity sabar. kadangkala memang kelapangan masa menjadi ujian buat kita. harap2 x terus berkarat.

    ReplyDelete