Search This Blog

Monday, July 13, 2009

Romantik? 2


Lalu saya katakan kepada teman saya, “itu Cuma apa yang aku mampu buat pada masa itu, kau tentu boleh buat lebih kreatif. Aku cuma membuka jalan idea untuk kau jadikan panduan. Aku bukanlah yang terbaik, tapi kalau kau boleh ambil sebagai contoh, ambillah, kalau kau rasa tak, janganlah ambil”

Rakan baik saya mengangguk2 mendengar penjelasan saya. Oh, terasa seperti sudah terlalu dewasa untuk berbicara tentang perkara ini. Tergelak sendirian dalam hati.

“Tapi, jangan hanya mengharap dia sahaja bertindak romantic. Lakukanlah sesuatu juga agar suami gembira denganmu. Kau juga yang cakap korang dah semakin sunyi, hambar, sepi. “

“Maksud kau?”

Setakat usia perkahwinan aku yang 3 tahun je ni, aku dapat sedikit info ttg orang lelaki ni. Mungkin tak semua, tapi segelintirnya, mungkin termasuk pasangan kita juga, lebih memikirkan ttg perkara2 besar setelah berkahwin.”

“Contoh?”

“contohnya, kewangan bulan ini. Hal2 kerja. Hal2 selain hal2 remeh seperti masa coupling dulu. Fikiran diorang lebih focus kea rah yang lebih berat. Mungkin sebab itu kita rasa diorang hilang sentuhan romantic. Mungkin. Tapi tak semua begitu.”

“so, macam mana? Takkan nak biar je kita makan hati?”

“kau kena mulakan dulu. Jadi romantic. Jangan terlalu ikut rajuk. Suami balik je, kena layan rajuk kita. Cuba bayangkan kalau kau jadi suami, balik2 je kena layan isteri merajuk. Kau suka ke? Mestilah tak kan. Permulaan yang baik, pasti ada kesinambungan yang baik. Biar kita mulakan dulu, dia pasti akan hargai. Percayalah, bila kita buat dia gembira, kita pasti lebih gembira daripanya.”

Saya bercakap melalui pengalaman. Walaupun Cuma pengalaman orang muda, tapi, ia pengalaman yang cukup bererti untuk dihargai dan diambil iktibar daripadanya. Imbas kembali ketika sudah bergelar isteri dan kami berdua masih sama2 menuntut di kampus. Suami mempunyai sebuah motor. Satu malam, suami ada meeting, kebetulan saya ‘terserempak’ dengan motor suami, lalu saya tuliskan nota dan saya selitkan pada motor itu. “ooo dating ye, don’t forget to call me when u finish” lebih kurang macamtu lah. Hasilnya, setelah saya balik ke asrama saya, saya mendapat sms drpd suami mengusik saya ttg nota itu. Dan saya pasti, dia gembira dengan nota ringkas itu. Bukannya tidak boleh sms memesan dia suapaya menelefon saya nanti, tapi, saya rasa, dengan nota itu, lebih sweeeeeet ….. selepas mendapat nota itu, moodnya lebih luar biasa ceria. Rasa lebih mesra berbual dengannya. Dan saya rasa luar biasa gembira dengan apa yang berlaku.

Itu hanya serba sedikit nasihat saya kepada teman. Kenapa saya memuatkannya di blog ini? Kerana baru2 ini, ketika cuti semester, ramai teman saya yang sudah berkahwin mahupun berpacaran. Dan, ada juga dua, tiga daripada teman saya yang sudah berkahwin mengadu perkara yang sama kepada saya. Macamlah aku ni kaunselor huhu. Untuk yang sudah berkahwin, mungkin boleh mengambil contoh masalah teman saya yang satu ini sebagai iktibar. Untuk yang sedang berpacaran, jadikanlah kisah teman saya ini sebagai peringatan bahawa alam perkahwinan dengn bakal pasangan anda kelak tidak selalunya tenang. Senantiasa ada geloranya. Dan kita perlu mengemudi dengn berhati-hati. Jangan terlalu mengharap suami untuk memulakan, kita juga perlu memulakan sesuatu yang baik.

Saya bukanlah yang terbaik, saya Cuma bercakap melalui pengalaman yang cetek serta mengulangi nasihat orang lain kepada saya. Seperti yang saya katakana tadi, usia perkahwinan saya pun masih terlalu muda. Tapi saya berharap, usia yg terlalu muda ini diselitkan dengan kematangan dalam mengemudi pelayaran kami. Pengalaman saya bukanlah yang sempurna, tapi sekiranya ianya membantu, saya gembira. Apa yang penting, semuanya bermula dari niat. Semoga semuanya berlandaskan niat yang betul, kerana Allah…….

No comments:

Post a Comment