Search This Blog

Thursday, April 1, 2010

Masih ada yang peduli.

Malaysia...
bukan semua manusia dalam Malaysia pada zaman sekarang ini pentingkan diri sendiri.
Masih ada yang peduli....
A few weeks ago, saya terperangkap dalam kesesakkan trafic. Lampu isyarat di simpang 4 rosak!
Ada beberapa kereta yang kemalangan. Tapi masih tiada pihak berwajib yang turun menyelesaikan keadaan. Sehinggalah kemunculan seorang lelaki yang ala-ala hero gitu. Menjadi polis trafik yang tidak bertauliah, tapi mampu dengan sistematiknya menguruskan perjalanan trafik di jalan itu. Alhamdulillah... terima kasih pakcik

keesokkan harinya, pada waktu pagi, saya masih melalui jalan yang sama. Guest what? keadaan masih seperti semalam, lampu isyarat masih belum dibaiki dan yang lebih memburukkan keadaan, tiada seorang pun polis trafik yang ditugaskan ke situ. (hai... semua polis trafik Malaysia dah tukar kerjaya berlakon dalam cerita Roda-roda KL pula ke...... ).

Hari ini, suami saya mengalami masalah untuk keluar dari petak parking. Ada terlalu banyak kereta yang di letakkan tanpa mengikut susunan di belakang. Setelah beberapa kali percubaan dan masih gagal, akhirnya muncul lagi seorang hero membantu suami saya keluar dengan selamat dengan memberi arahan dar belakang. Berapa ramai manusia yang ada melihat pada ketika itu, tetapi tiada siapa yang prihatin. Mungkin isu ini kelihatan biasa, remeh sahaja. Tetapi, tidak perlu untuk kita mengukur tahap keseriusan sesuatu bantuan itu untuk menghulurkan bantuan. Bukankah sekecil-kecil zarah pun akan dihitung di hadapan Allah kelak......

Walau bagaimanapun, saya bersyukur, masih ada yang peduli. Semoga menjadi tazkirah untuk saya juga supaya tidak lokek menghulurkan bantu
an walau hanya sekecil zarah.

No comments:

Post a Comment