Search This Blog

Tuesday, September 14, 2010

HARI RAYA KU... dosa tanpa sedar...


Eidul Fitri menjengah kini setelah sebulan Ramadhan menghiasi diari kita sebagai muslimin dan muslimat...

Tapi, seperti namanya, Hari Kemenangan, betulkah hari raya ini adalah hari kemenangan buat kita umat islam sekalian????

Kenapa muncul persoalan ini?

kerana, setiap kali berakhirnya episod Ramadhan yang penuh barakah, kita menghiasi Hari Raya pertama kita dengan dosa yang tidak disedari.

What? Apa dosa itu?

Bersalaman....

Bagaimana dengan hanya bersalaman kita mencari redha manusia di sebalik kemurkaan Allah...?

Lancang sungguh mulut berkata2!

Benar, sesungguhnya benar, setiap kali Eidul Fitri, kita perlu bersalaman dengan saudara2 rapat, jauh, dekat, tua, muda, separuh usia, separuh abad, separuh dekad, lelaki, perempuan, mahram, bukan mahram. Samada kerana TERPAKSA KERANA MAHU MENJAGA HATI MEREKA ataupun kerana KERELAAN KITA kerana itulah BUDAYA KITA.

Saya bukanlah manusia yang sempurna imannya serta agamanya sehingga saya berani menulis seperti ini. ini adalah teguran buat diri saya sendiri, betapa sukarnya menolak permintaan salam daripada saudara2 ini...

Setakat ini, walaupun mata Mak sedikit menjeling kerana tidak menghulurkan tangan untuk bersalaman dengan keluarga sebelah sana, tetapi saya tahankan hati, biarpun saya tahu ada hati2 yang terguris. Mungkin ada yang mengatakan saya sombong, tetapi...

JANGAN KAMU MENCARI REDHA MANUSIA DI SEBALIK KEMURKAAN ALLAH...

alhamdulillah... ungkapan ini lebih mengganggu saya daripada hati2 mereka yang terguris, dan jelingan2 mata mereka yang tidak senang dengan saya.

"Salam je... bukannya orang lain, sedara jugak..." NO WAY!!!

Semoga Allah tetap menguatkan hati saya untuk bermujahadah walau hanya sekecil2 jihad ini.

Saya masih teringat, beberapa bulan lalu apabila mantan perdana menteri Pak LAh, menghulurkan tangan kepada saya dalam satu seminar di KL, saya menyembunyikan tangan di sebalik blazer sambil tersenyum kepada beliau. Alhamdulillah, beliau faham, dengan lembut beliau kata, "takpa2..." then he just leave. alhamdulillah... semoga kekuatan dan orang2 yang memahami seperti beliau sentiasa ada Ya Allah...

Saya bukan manusia yang cukup sempurna,

bukan juga manusia yang terlalu baik,

saya masih mencari2 kekukuhan mujahadah untuk diri sendiri. Masih mencari2 kesucian Iman untuk diri sendiri... semoga entry ini memberi sedikit sebanyak manfaat untuk kita, semoga ia sentiasa menjadi peringatan buat saya, yang amat hina ini Ya Allah...

No comments:

Post a Comment