Search This Blog

Monday, September 27, 2010

Mencari Mawar Berduri



Semalam, saya melalui jalan-jalan yang biasa saya lalui untuk ke kelas. Biasalah bertemu dengan students and all their greetings. itu adalah rutin biasa. Tetapi semalam, saya bertemu dengan sesuatu yang agak luar biasa. Apa yang luar biasa sangat tu? Jeng jeng jeng...

Okay, mungkin bg sesetengah orang, ini bukan benda luar biasa, ini biasa biasa sahaja. Tapi, ini pandangan saya sebagai seorang Muslimah, sebagai seorang WANITA. Hargai pandangan saya...

Apa yang berlaku ialah, dua orang pelajar perempuan duduk berdepan di atas bangku taman. salah seorang daripada mereka duduk membelakangi laluan ke kelas. Saya bukanlah terlalu baik hingga mahu membuka keaiban kaum sendiri, tetapi, sebagai peringatan kita bersama. betapa dunia sudah hampir kepada kehancuran. Bila dosa itu dilakukan tanpa ada sebarang perasaan segan mahupun malu kepada pencipta. tidak ada sebarang kegentaran dalam hati HAMBA yang melakukan dosa.

Pelajar tersebut memakai seluar jeans yang terlalu ketat dan terlalu rendah sehinggakan nampak garisan punggung di belakang, mungkin tidak keterlaluan kalau saya katakan, nampak sebahagian punggung BELIAU .astaghfirullahalazim.... tersirap darah saya melihatnya. Alhamdulillah, Allah masih beri keberanian untuk saya menegur kekhilafan itu. LAntas si gadis menarik seluar jeans BELIAU ke atas dengan wajah yang tersipu-sipu malu. Mahu sahaja saya berteriak, MALU PADA ALLAH! BUKAN PADA SAYA!

Biasa bukan kisah ini? TApi adakah kisah ini biasa pada pandangan ALLAH??? Betapa susahnya mencari MAWAR BERDURI.

Sudah sedikit muslimah yang yang memelihara diri dari fitnah-fitnah dunia. Saya masih ingat, seorang lelaki pernah menceritakan kisah perbualan antara dia dan beberapa orang rakannya. salah seorang daripada mereka ialah berbangsa India. Bukan tujuan saya membandingkan bangsa, tetapi, mahu menunjukkan betapa bangsa yang bukan muslim pun menghargai si MAWAR BERDURI.

ArRajul 1 : Berapa kategori perempuan pada ko?

ArRajul 2 : Ada 3.

ArRajul 3 : Kenapa 3?

ArRAjul 2:
Yang pertama ialah perempuan yang tidak menjaga dirinya sendiri, meletakkan maruah lebih rendah daripada binatang. Yang berbangga dengan keaiban diri sendiri, yang berbangga dengan pujian2 nafsu, yang bertuhankan keseronakan dunia, yang bertuhankan pandangan nafsu lelaki. Perempuan seperti ini aku kategorikan sebagai BETINA. Maaf sebut, tapi, perempuan yang tidak ada harga diri sebenarnya lebih teruk daripada perkataan BETINA itu sendiri, sebab BETINA itu merujuk kepada jantina binatang.

ArRajul 4 : Yang ke dua?

ArRAjul 2:
YAng kedua ialah perempuan yang biasa-biasa sahaja, yang sering kita lihat di mana-mana sahaja, mereka biasa bergaul dengan mesra dengan jantina yang sama mahupun jantina yang berlainan, mereka tidak terlalu sempurna dalam menutup aurat mahupun dari segi malu. Pergaulan mereka masih agak tidak terbatas walaupun tidak bebas. Perempuan ini aku kategorikan sebagai PEREMPUAN.

ArRajul 3: YAng ketiga?

ArRajul 2 : Yang ketiga ialah my Wife.

ArRajul 4: Selain dripada wife u la..... your wife memanglah perfect, becoz you love her so much.

ArRAjul 2:
Ciri-ciri yang ketiga itulah yang kita mahu banggakan dengan menyebut my wife. Bukan nak banggakan dia, tetapi apa yang aku nak sampaikan ialah, tidakkah kita bangga bila wanita yang baik2 itu boleh kita sebut dengan bangganya sebagai MY WIFE? itu impian semua lelaki kan? MAhu mencari MAWAR BERDURI sebagai isterinya. Kita mendapat wanita muslimah yang terpelihara sebagi penjaga kita, sebagai cahaya untuk syurga rumahtangga kita? Wanita ini ialah dia yang ku panggil WANITA.

The Indian Boy says: Yeah true. i agree with you.

So, kesimpulannya... WAHAI WANITA, MARILAH KITA SEMUA BERUSAHA UNTUK MENJADI MAWAR BERDURI. WANITA SEMPURNA YANG DICINTAI LELAKI YANG LAYAK UNTUKMU, JUGA WANITA SEMPURNA YANG DICINTAI ALLAH....

No comments:

Post a Comment