Search This Blog

Monday, February 21, 2011

Cuba untuk mencintai dia separuh hati, agar kehilangannya tidak kurasai spenuhnya...


Beberapa hari yang lepas, institusi saya gempar dengan berita kematian suami salah seorang daripada staff kami. Innalillahiwainnalillahirajiun... Daripada Allah kita datang, kepada Allah kita kembali. Ramai antara rakan-rakan saya (termasuk saya) yang kembali berfikir untuk diri sendiri. Apa akan jadi kalau suami kami dahulu yang meninggalkan kami seperti apa yang terjadi kepada rakan kami? Sehinggalah keluar satu teori ,

'kita cuba belajar mencintai dia separuh hati agar kehilangannya tidak dirasai'.

Teori yang realitinya terlalu payah untuk dilakukan. Mana mungkin seorang isteri tidak mencintai suaminya sepenuh hati. Bahkan saya juga mencintai suami saya sepenuh hati. Sedangkan seorang suami juga tidak terlepas mencintai isterinya sepenuh hati. Rasulullah sendiri bersedih atas kematian siti Khadijah. Terlalu bersedih. Naluri yang tidak boleh disangkal.

Mungkin teori itu salah. Mungkin yang lebih betul ialah...

'sentiasalah sediakan hati untuk menghadapi musibah seperti itu. Berdoalah agar Allah sentiasa memandang kita dengan rahmatnya, memberikan kita anugerah kesabaran dan ketabahan untuk menghadapi sebarang musibah...

Wahai suamiku, kau bukan milikku yang abadi. Hanya dipinjamkan sementara untukku. Andai kisah kasih kita berakhir di sini, semoga di Syurga sana penyambungnya...

No comments:

Post a Comment