Search This Blog

Tuesday, June 28, 2011

Harapan saya pada Idris...


Hari ini saya bertugas untuk menjaga hari pendaftaran pelajar baru KPTM. Seperti biasa, banyak kisah yang mencelah di sebalik hari pendaftaran pelajar baru ini. Ada kisah sedih, ada kisah lucu, ada kisah biasa-biasa sahaja, ada kisah gembira, etc.

Ada satu kisah yang saya 'copy' 'paste' daripada 'wall' facebook rakan sejawat saya:
Registration Day: aku bertugas di Kaunter Pertanyaan. Hampir nangis td, ada sorg ayh pljr baru ni mohon ak didik n nasiht ank die elok2 spy terus bljr walau sesusah mane..pakcik tu bgenang ceritakan betapa susahnye zmn die dlu nk cri duit utk smbg bljr..die kate die dpt pgkat 2 dlm SPM dlu, n die sgt nk teruskn bjlr tinggi2..tp keadaan famili die daif sgt..smpai die tpksa bkorban~
Sedih kan kisah ni?
Saya memang sentiasa sensitif setiap kali membicarakan hal-hal yang berkaitan dengan pengorbanan ibu bapa terhadap anak-anak mereka. Hmm... apa pula yang anak-anak mereka sendiri fikirkan? Semoga setiap pengorbanan dan harapan ibi bapa itu sentiasa berbaloi.

Lain pula kisah yang baru berlaku sebentar tadi di hadapan mata saya sendiri. Seorang pelajar yang baru mendaftar tersenyum di hadapan kaunter saya. Matanya redup, wajahnya manis, tutur katanya penuh ceria. Langsung tiada kisah sedih disebalik perwatakannya itu. Namun, setelah diselidik, dan dia sendiri membuka mulut untuk bertanya, tiba-tiba, saya merasakan, saya menyimpan satu harapan buat pelajar tersebut.

"Mak saya orang Thailand, arwah bapa orang Malaysia tapi dah meninggal. Saya nak masuk kolej ni pun sebab orang kata boleh dapat MARA, bolehlah menanggung yuran pengajian saya. Tapi, nampaknya, saya diberitahu saya tak layak, sebab penjaga saya, bukan warganegara Malaysia...."

Wajahnya tetap manis walaupun dalam masa yang sama otaknya bercelaru dengan masalah kewangan.

Saya terkedu. Perasaan sebak sungguh-sungguh menekan dada. Pelajar ini ada kemahuan dan semangat untuk belajar, tapi, masalah kewangan membantutkan hasratnya. Pasti ada caranya. Lantas, beberapa petugas yang prihatin mencadangkan beberapa cara untuk mendapatkan bantuan kewangan bagi pelajar tersebut. Saya bersyukur kerana masih ramai yang ambil peduli. Saya mahu membantu, namun pengetahuan tentang 'kabel-kabel' bantuan kewangan ini amat cetek. Terasa bodoh dan sangat tidak berguna.

Sepanjang sesi pendaftaran, konsentrasi saya masih terganggu dengan kisah pelajar tersebut. sehinggalah pada akhir sesi, saya bertemu semula dengannya. Wajahnya pada kali ini lebih manis berbanding tadi.
"Macam mana?" Soal saya, berminat untuk mengetahui apakah ada penyelesaian buatnya.
"Alhamdulillah Kak... saya layak dapat PTPTN..." jawabnya gembira.
"Alhamdulillah... belajar elok-elok, bukan susah untuk berjaya, jangan sia-siakan bantuan yang kamu terima." Nasihat saya ikhlas.
"Insyaallah... terima kasih..." Jawabnya. Masih dengan senyuman manisnya.

Sempat saya melihat nama pada tag nama yang bergantung pada lehernya, Idris... itu namanya...

Bagi sesetengah orang, masa depan dan ilmu itu terlalu mahal harganya.
Bagi sesetengah yang lain pula, masa depan dan ilmu itu murah sahaja harganya.
Ada yang mahukan pelajaran, namun sukar untuk mencapainya kerana kekangan kewangan.
Ada yang tidak perduli, biarpun duit sudah berkepuk-kepuk dibazirkan.
Saya hanya termenung, harapan saya pada Idris, semoga kamu bisa berjaya...Aameen...

No comments:

Post a Comment