Search This Blog

Monday, June 6, 2011

Selamat hari bapa, Ansari Dol Suhaili.


Salam,
Hari ni entri khas untuk seorang insan yang bergelar bapa. Sebelum ni tiada tajuk khas untuk insan yang bergelar mama buat saya dan adik-adik, jangan marah mama, ada entri yang secara tidak langsung dinukilkan untuk mengenang kasih sayang dan pengorbanan mama. Saya pernah nukilkan dalam fighter 1 & 2.

Saya menukilkan entri ini khas buat daddy yang pernah dekat, pernah jauh, dan pernah sangat jauh....dan kini, saya mengharapkan segala-galanya kembali seperti asal.

Sayang, saya tidak cukup mengenali hati budi seorang insan bergelar daddy ini. Banyak kisah berkenaan daddy yang hanya saya dengari daripada mulut-mulut orang lain yang saya tidak tahu entahkan betul atau tidak.

Sehingga sekarang, bila orang bertanya, describe your father... my answer will be, "dia seorang yang tegas, berjiwa muda, kelakar, dan saya tak tahu 70% daripada dirinya".

Saya tidak bertujuan untuk menunjukkan sisi buruk father-daughter relationship antara kami. Saya juga tidak bertujuan untuk menunjukkan kegagalan daddy dalam memberi impak sebagai seorang ayah kepada anak perempuannya... tidak... kerana daddy seorang manusia cuma, tiada yang maksum pada perbuatan manusia. Kesimpulan pada father-daughter relationship antara kami yang mampu saya terjemahkan ialah: it takes two to tango. apa yang penting kerjasama!

Saya sudah kehilangan masa-masa membina kenangan bersama daddy sejak beberapa tahun yang lepas, semenjak saya mengenal erti hidup berdikari. Saya cemburu pada waktu yang hilang itu. walau bagaimanapun, setelah saya menggali semula khazanah-khazanah kenangan kami bersama, saya bertemu semula dengan daddy yang sangat saya banggakan.

Daddy yang bersengkang mata membantu saya menyiap kerja sekolah.
Daddy yang berbangga dan memberi sokongan setiap kali saya menyertai pertandingan-pertandingan di sekolah.
Daddy yang tidak pernah memperkecilkan kebolehan mahupun kegagalan saya.
Daddy yang sporting, memanjakan saya dengan cara yang tersendiri.
Daddy yang sentiasa ada pada setiap 'birthday party' saya.
Daddy yang berjaya menurunkan sikap tegasnya kepada saya, Ya, ketegasan ini saya perolehi daripada daddy.
Daddy yang berjaya menunjukkan jangan takut menyuarakan kebenaran.
Daddy yang sentiasa berbangga dengan saya... tapi, saya gagal mentafsirkan perasaan
bangganya itu pada setiap keadaan.

Daddy yang meletakkan sepenuh kepercayaan kepada saya untuk sendiri membentuk corak kehidupan yang saya pilih...
Saya akui, setiap keputusan terpenting mahupun keputusan biasa dalam hidup saya, segalanya diserahkan bulat-bulat kepada saya untuk saya tentukan sendiri. Bukan dia tidak membimbing, dia membimbing dengan caranya yang tersendiri. Apa yang cukup saya hargai ialah, kepercayaannya kepada saya. Alhamdulillah, saya cukup berterima kasih.

Masa berganti, kedewasaan saya kini mengajar saya bahawa, tidak semua kebebasan yang diberikan daddy kepada saya diberikan dengan sepenuh hati. Ada yang yang diberikan separuh hati kerana risau saya akan tersilap langkah. Namun saya yakin, pada setiap pilihan yang saya ambil, pasti ada iringan doa daripada daddy, agar pilihan itu adalah yang tepat buat saya. Terima kasih daddy, atas segala kepercayaan itu... saya hargai...

No comments:

Post a Comment