Search This Blog

Sunday, August 21, 2011

Octavia untuk Iris (Part 5)

BAB 4

“Natasya!” Aku tersentak apabila mendengar namaku dipanggil. Agak lama juga aku berdiri di hadapan tingkap mahligai Catriona ini mengelamun mengimbas kembali saat pertama aku menjejakkan kaki ke rumah ini.

“Ya Madam. Sekejap.” Balasku lembut tapi jelas.

Aku bergegas menuju ke ruang hadapan. Madam Rosaline berserta anak dan menantunya sedang bersiap-siap hendak keluar. Masing-masing sedang menjinjing beg pakaian yang besar.

“Natasya, kami semua nak keluar negeri. Seminggu. Mungkin dua minggu. Mungkin lebih. Jaga rumah, dan ingat apa yang I suruh you buat. Bunga-bunga tu susun ikut nama yang I dah bagi dalam list tu. Faham?” Madam Rosaline bercakap tanpa memandangku.

“Ya Madam. Faham” Balasku sambil tersenyum, walaupun kutahu senyumanku tidak sampai ke mata mereka. Tapi, bunga-bunga tu semua wujud ke kat Malaysia? Sejak akhir-akhir ini, kesemua majikanku semakin kerap berbahasa Melayu. Lebih-lebih lagi ketika mereka sedang bercakap denganku. Mungkin juga kerana aku menggunakan bahasa Melayu ketika berkomunikasi dengan mereka. Cuma kadang-kadang sahaja aku berbahasa English bercampur Melayu, iaitu pada waktu Margarate ada bersama-sama denganku menerima arahan daripada majikan-majikan kami. Margarate faham bahasa Melayu kerana dia sudah lama berkhidmat dengan majikan-majikan kami. Selalunya dia akan menggunakan bahasa English bercampur bahasa Melayu untuk berkomunikasi dengan kami semua.

“Err. Madam, boleh saya tahu, Madam sekeluarga nak ke mana? Bukan apa, kalau nanti kawan-kawan Madam datang, senang saya nak bagitahu diorang.” Madam Rosaline berhenti mengira beg-beg yang berada di ruang tengah mahligai ini. Ibu jari dan jari telunjuknya bermain di dagunya yang agak berlapis sambil matanya merenung entah ke mana.

Well... Untuk minggu ni, Paris. But, minggu depan, maybe London, hmm...Australia pun macam ok. U just tell siapa-siapa yang cari we all, kami ke Paris. Jangan bagitahu selain itu ok, kalau Jojie tahu we are going to London, susah. Nanti dia suruh singgah Harrods beli macam-macam untuk dia. I bukan cop duit. U know Jojie, Natasya? She never bayar balik apa-apa yang I belikan. Macam I cakap tadi. I bukan cop duit. I memang kaya tapi duit tu untuk I buat apa I nak habiskan duit I yang penat-penat I dapat.” Wau. Madam Rosaline. Berleter? Aku hanya tersenyum mendengar rungutan Madam. Geli hati mendengar setiap bait ayat yang dia ucapkan dalam bahasa Melayu tetapi dengan slanga English yang amat melucukan.

Sayup-sayup kedengaran suara Mr. Daniel menyuruh pemandu keluarga ini yang dipanggil Judin untuk memasukkan semua beg mereka ke dalam bonet kereta jenis Mercedez Benz.

We should change the colour. Macam dah buruk. Malu orang lain tengok.” Suara Mrs.Danielle pula kedengaran. Kukira dia sedang bercakap tentang warna kereta Mercedez Benz itu.

Can we just change the car? Tukar kereta lagi senang. I dah bosanlah naik Merce ni.” Kali ini Mrs. Danielle mencadangkan agar mereka menukar kereta pula. Tiada balasan yang kudengar daripada Mr. Daniel.

Tidak lama kemudian, kedengaran bunyi keempat-empat pintu kereta ditutup berserta bunyi enjin kereta dihidupkan.

“Natasya!” Suara Madam memanggilku. Aku hanya menjengukkan kepalaku keluar daripada tingkap Catriona ini.

“Ya Madam!”

“ Ingat pesanan I. Jangan bagitahu Jojie kita ke London. Jaga rumah. Bye...” Madam melambaikan tangannya kepadaku. Aku membalas lambaian Madam.

Setelah pasti yang mereka sudah berada jauh dari mahligai Catriona, aku melangkah masuk ke ruang tamu. Duduk di atas sofa, menggelengkan kepala sambil tersenyum. Tak ku sangka majikan-majikanku selucu ini. Masing-Masing dengan karenah yang pelbagai. Aku memejamkan mataku seketika sambil kepalaku menyandar ke sofa. Aduh...letihnya. sejak awal pagi tadi aku ‘didera’ oleh Madam dan Mrs. Danielle. Masing-masing sibuk meminta pendapat aku tentang pakaian yang patut mereka pakai pada hari ini dan baju-baju yang perlu mereka bawa melancong untuk beberapa minggu ini. “ Dia ada taste yang baik untuk fesyen modern.” Ujar Mrs. Danielle apabila ditanya oleh Madam mengapa dia memanggilku seawal subuh ke biliknya. Hasilnya, selama hampir tiga jam aku didera oleh mereka berdua. Selang lima minit aku terpaksa berkejar ke bilik Madam dan Mrs. Danielle yang jarak antara keduanya ialah selang empat buah bilik yang salah satunya dihuni oleh Syerry. Lebih-lebih lagi Madam. Dia langsung tidak memberi peluang kepadaku untuk berada lama di dalam bilik Mrs. Danielle. Ketika berkejaran itu, sempat juga aku melirikkan mataku sekejap melihat keadaan Syerry di dalam biliknya. Tidak sukar bagiku untuk mengintai keadaannya memandangkan pintu biliknya yang sentiasa terbuka luas. Seperti hari-hari sebelumnya, Syerry hanya memandang jauh ke luar tingkap tanpa ada arah yang tertentu. Entah apa yang berada dalam fikiran Syerry ketika itu. Ingatan tentang Syerry membuatkan aku membuka mataku yang terpejam. Selama aku menjejakkan kaki ke rumah ini, belum pernah sekalipun aku melawat Syerry di biliknya. Hidupku disibukkan oleh karenah majikan-majikanku yang pelbagai.

Tanpa ragu-ragu, aku mengatur langkah menuju ke tingkat atas. Ke bilik Syerry. Entah kenapa aku agak teruja dengan rancangan melawat Syerry di biliknya. Pintu bilik Syerry yang terbuka sedikit berkeriut apabila aku cuba untuk membukanya dengan lebih luas. Seperti biasa, Syerry tidak memperdulikan keadaan sekelilingnya. Dia masih terus memandang ke luar tingkap. Aku berjalan perlahan-lahan menghampirinya. Wajahnya kelihatan pucat, rambutnya tidak terurus.

“Err, Syerry, hai,” aku memulakan perbualan dengan teragak-agak, walaupun sebenarnya aku tahu yang Syerry tidak akan memberi sebarang respon terhadap keramahanku. Tapi, tidak salah mencuba kan? Manalah tahu keramahanku boleh membawa keajaiban. Cheh perasan! Aku duduk melutut di hadapan Syerry sambil memegang kedua-dua belah tangannya yang berada di atas pehanya.

“Hai Syerry. Saya Tasya. Pekerja baru kat sini. Tapi, taklah baru sangat. Dah dua bulan. Sorry, sebelumni saya takde kesempatan berkenalan dengan Syerry.” Aku memandang tepat ke matanya ketika melafazkan kata-kata itu. Tiada sebarang reaksi. Aku tahu, mungkin sampai bila-bila pun Syerry tidak akan membalas setiap perbualan yang ditujukan kepadanya. Tapi, entah mengapa, aku merasakan satu ketenangan berbual-bual dengan Syerry. Walaupun tanpa sebarang reaksi daripadanya. Mungkin kerana wajahnya yang jernih menghadirkan ketenangan itu. Mataku meliar melihat keadaan biliknya. Suram, walaupun kemas dan bersih. Keadaan biliknya sama seperti Syerry, tiada sebarang keceriaan dan kelihatan tidak ‘bernyawa’.

“Kasihan Syerry. Syerry asyik terperap duduk di dalam bilikni, Syerry nak keluar tak? Saya boleh bawakan. Kita jalan-jalan kat luar ye? Syerry suka tengok pemandangan kat luar kan?” Entah apa yang membuatkan idea untuk membawa Syerry keluar daripada rumah ini datang ke fikiranku. Lantaklah. Lagipun, sepanjang dua bulan aku berada di sini, belum pernah sekali pun aku lihat Syerry keluar dari rumah ini. Mujur Syerry tidak duduk membatu apabila aku cuba mengangkat sedikit bahunya untuk membuatkannya berdiri.

“Kita keluar ye?” Ujarku lembut sambil memimpinnya keluar bilik. Syerry menuruti setiap langkahku sambil dipimpin olehku.

Margarate sedang berbual-bual dengan Pak Rahim, tukang kebun, di halaman Catriona ketika kami tiba di situ. Ku lihat sedikit riak terkejut pada wajah Margarate dan Pak Rahim apabila kami menghampiri mereka. Mungkin terkejut kerana belum pernah ada sesiapapun yang berani membawa Syerry keluar dari tempat ‘pertapaannya’ itu. Syerry ku dudukkan di atas bangku kayu berukiran antik yang terletak berhampiran dengan pintu masuk Catriona.

“Pak Rahim, Margarate, sembang apa tu? Rancak nampak.” Aku memulakan pertanyaan untuk menghilangkan riak terkejut pada wajah mereka berdua.

“Oh, Margarate ni ha, tanya pakcik ada ke tak labu masak kat kebun belakang nu.” Seperti baru tersedar dari mimpi, Pak Rahim menjawab pertanyaanku.

“Labu masak? Awak nak masak labu ke Margarate? Tak pernah pun saya nampak awak masak Labu? Mengidam ye?” Usik ku sambil mencuit bahunya.

“Bukanlah, itu, oh, I forgot to tell you, Mr. Smith mau balik ini malam, selalu ujung-ujung bulan tanggal 25hb Mr. Smith balik. Dia selalu suruh masak kek labu.” Margarate menjawab dengan bahasa Melayu yang agak baik.

Sebelum berkhidmat dengan keluarga ini, Margarate pernah berkhidmat di kedutaan Indonesia di England, mungkin sebab itu bahasa Melayu yang dia gunakan ada sedikit bunyi Melayu Indonesia. Aku kagum dengan Margarate sebenarnya, dia berbangsa Filipina, tapi otaknya cerdas menguasai bahasa-bahasa lain. Nampaknya aku bakal bertemu dengan Mr. Smith, agaknya bagaimana wajah majikanku yang ini, mungkin bermata biru, berambut perang, tinggi, berkulit cerah kemerah-merahan, dan bercakap dalam bahasa ‘London’.

Menurut Margarate, Mr. Smith merupakan Mat Salleh asli. Hairan aku, macam mana pula Mat Salleh asli boleh tersesat masuk dalam keluarga Mat Salleh celup ini? Adakah dia secerewet majikan-majikanku yang lain? Hmm...Semoga dia tidak menyusahkan hidupku yang baru hendak selesa dengan pemergian Madam anak beranak ke luar negara.

Tiba-tiba Syerry berdiri, dan masuk ke dalam rumah. Eh, pandai pula dia masuk ke rumah sendiri tanpa disuruh. Aku meninggalkan Pak Rahim dan Margarate di luar Catriona dan bergegas masuk ke dalam rumah menuruti langkah Syerry. Mana pula dia nak pergi? Syerry menuju ke arah dapur dan terus duduk di meja kecil yang terletak di ruang memasak. Aku menggaru-garu kepala.

“Syerry nak apa ya?” Aku kebingungan melihat kelakuan Syerry. Kedengaran bunyi tapak kaki bergegas ke arah kami di dapur. Rupa-rupanya Margarate.

My God! I forgot! Ini masa untuk Syerry makan.” Margarate menyediakan makanan Syerry dengan cekap dan pantas.

Aku hanya melihat sahaja Margarate menyediakan makanan Syerry. Aku kagum dengan Syerry, walaupun aku difahamkan bahawa Syerry mengalami kerosakan otak, tapi ada sesetengah perkara yang dia masih boleh lakukan sendiri. Kadang-kadang aku hairan, betulkah Syerry mengalami kerosakan otak? Margarate menyuapkan bubur ke dalam mulut Syerry. Mata Syerry hanya melihat keluar tingkap seperti selalu.

“Selalu bila Nani tidak ada, Syerry turun ke bawah kalau lapar.” Margarate menerangkan kepadaku sambil tangannya setia menyuap makanan ke mulut Syerry. Aku tidak perasan perkara ini sebelum ini. Mungkin kerana terlalu sibuk menguruskan kehidupan majikan-majikanku. Aku tersenyum. Tahu pula Syerry ni minta makan bila lapar.

1 comment:

  1. makin syok baca..susunan ayat pon makin kemas..keep up the good work k.

    ReplyDelete