Search This Blog

Sunday, August 7, 2011

Somalia, tulang ikan, dan aku.

Salam...

Rakyat Somalia ramai yang mati kebuluran.
Rakyat Malaysia ada yang mati kerana terlebih makan.
Ironi bukan?

Saya bermuhasabah sendiri mengenangkan tragedi yang menimpa negara Islam itu.
Bukankah ini hikmah puasa difardhukan? Agar kita merasai penderitaan umat yang tidak bernasib baik seperti di Somalia?
Bagi kita yang terbiasa dengan jadual pemakanan yang mantap, berpuasa sehari sudah cukup untuk menyeksa kita, bayangkan, apa pula perasaan rakyat Somalia?

DI Malaysia pula, bulan Ramadhan bukan semata-mata menjadi pesta Ibadah, malahan bulan Ramadhan lebih dikenali sebagai pesta Juadah. Kita berbuka semewah-mewahnya sehinggakan kita tidak sedar pada hujungnya, banyak makanan yang masih tersisa dan akhirnya menjadi makanan tong sampah kerana manusia-manusia pelahap yang telah berpuasa sehari (pada waktu siang sahaja!) tidak mampu untuk menghabiskannya.

Saya terfikir, sekiranya sisa-sisa makanan yang dibuang diseluruh Malaysia dikumpulkan, pasti cukup untuk mengenyangkan perut rakyat Somalia yang kebuluran itu. Ironi... Ironi... Kita membazirkan makanan, rakyat Somalia menantikan makanan. SEDIH!

Pagi tadi, saya bersahur dan tercekik tulang ikan! Aduss!!! Sehingga ke saat saya menekan kekunci laptop ini, tekak masih tesa dicucuk-cucuk tulang ikan yang halus itu. Apakan daya, tulang ikan 'bertuah' itu memilih untuk melekat di tekak saya. Pada mulanya saya mengeluh dan mengeluh dan mengeluh...

Namun, akhirnya saya tersedar, andainya mulut saya ini pernah melakukan dosa, mungkin insiden tercekik tulang ikan ini merupakan kifarah dosa buat saya. Alhamdulillah... Saya cepat beristighfar, YA Allah... Syukur atas peringatan...

##### Saya cuma mahu menjadi manusia dan hamba yang mulia.

No comments:

Post a Comment