Search This Blog

Tuesday, September 6, 2011

Octavia untuk Iris (Part 6)

BAB 5

Jam sudah menunjukan pukul satu pagi, tetapi mataku masih belum menunjukkan tanda-tanda mengantuk. Entah mengapa aku terlalu merindui mama. Entah apa yang mama sedang lakukan sekarang. Sudah lama aku tidak berbual-bual dengan mama. Sejak kedatanganku ke sini, aku hanya berutus email dengan mama memandangkan talian telefon tidak begitu memuaskan di puncak bukit ini. Tapi aku lebih senang begini. Sekurang-kurangnya, dengan keadaan begini, daddy tidak mungkin dapat menghubungiku.

Aku melontarkan pandanganku jauh keluar tingkap. Tidak ku nafikan, pemandangan di Cameron Highland memang indah walaupun pada waktu malam. Dari jauh kelihatan lampu-lampu yang menerangi kawasan peranginan serta penempatan yang terdekat. Di atas langit pula, kelihatan jutaan bintang-bintang menghiasi angkasa malam. Udara yang segar pada malam yang indah seperti ini mengundang perasaan romantik dalam diriku. Wow, aku sedang bersastera nampaknya. Aku tersenyum sendirian mendengar monolog dalam diriku. Hmm...what do you think Miss Natasya, a cup of hot chocolate for this romantic night? Okay.

Bilikku terletak di tingkat atas, di hujung sekali. Untuk ke dapur, aku perlu melintasi bilik Syerry yang terletak berhampiran dengan tangga. Seperti biasa bilik Syerry tidak ditutup sepenuhnya, ada sedikit cahaya yang menerangi bilik Syerry. Dari celah-celah pintu bilik Syerry, aku dapat melihat Syerry yang sedang tidur di atas katilnya. Inilah satu-satunya waktu dimana aku dapat melihat melihat Syerry seperti insan lain yang sihat. Tidurnya tidak sedikitpun menunjukkan yang dia tidak sesempurna manusia lain.

Kedudukkan dapur rumah ini agak jauh, hmm, rumah besar pun menyusahkan juga walaupun cantik. Hendak ke satu-satu tempat pun memakan tenaga dan masa. Akhirnya setelah puas merungut-rungut di dalam hati, aku tiba di dapur. Akhirnya... Tetapi, disebabkan dapur ini merupakan kawasan Margarate, aku lupa untuk bertanyakan di manakah suis lampu dapur ini. Setelah penat berpusing-pusing mencari suis lampu, akhirnya aku memutuskan untuk berpandukan lampu peti sejuk dan lampu yang dipasang di luar rumah.

Oh. Satu masalah lagi! Mana agaknya Margarate letakkan balang serbuk minuman cokelat? Itulah kau Tasya, tau nak makan je! Aku meraba-meraba mencari balang cokelat di kabinet dapur. Walau apapun, aku tetap tidak mahu mengalah! Tasya boleh! Sedang aku sibuk membuka setiap balang yang kucapai dan menghidu bau isi balang-balang itu, aku terdengar bunyi tapak kaki menuju ke arah dapur. Margarate agaknya, thank God. Tak perlulah aku bergelap di dalam dapur. Tapi, bunyi tapak kaki itu bukan seperti yang biasa kedengaran di dalam rumah. Seperti bunyi tapak kaki orang yang memakai kasut. Aku mula berasa curiga. Entah-entah...pencuri! Tapi, macam mana pencuri boleh masuk ke rumah ini? Setahu aku, rumah ini ada sistem alarm. Perasaan curiga aku dikuatkan lagi apabila aku mendengar suara orang lelaki sedang batuk dan berdehem. Pak Rahim tak mungkin masuk ke rumah ini pada waktu begini.

Bunyi tapak kaki itu semakin hampir. Aku panik. Aku memegang erat balang yang berada dalam genggaman tanganku. Okay, Tasya, relaks, kau tunggu di pintu masuk dapur, bila pencuri tu masuk, tuangkan isi balang yang yang kau pegang ni ke kepala pencuri tu, lepastu, kau pukul kepala pencuri tu dengan balang yang kau pegang ni. Lepastu kau lari ke ruang tamu dan tekan suis alarm. Jaiman tentu ada kat pondok pengawal, tentu dia dengar. Aku menarik nafas dalam-dalam dan menunggu kedatangan pencuri itu di pintu masuk dapur. Harap-harap plan aku berjaya.

Bunyi tapak kaki itu semakin hampir, aku mengemaskan peganganku pada balang di tanganku. Satu...dua... shrashhh! Aku berjaya mencurahkan isi balang itu, tepat ke wajah pencuri itu. Sempatku mendengar dia bersuara, “what the...Hey! Stop it. Ouch! Ouch!” Aku tidak berfikir panjang, kepala pencuri itu terus menjadi mangsa balang yang kupegang.

Mungkin disebabkan ketukkanku yang bertalu-talu, dia terundur ke belakang. Kedengaran bunyi beberapa benda jatuh. “ Tolong! Tolong!” Aku menjerit meminta tolong. Aku hairan, pencuri itu tidak sedikit pun cuba untuk melarikan diri. Tiba-tiba suis lampu dapur dipetik. “ My God! Tasya! Stop it!” Margarate menjerit sambil berlari ke arahku yang masih terus memukul kepala pencuri itu. “ Tasya! Stop!” Margarate cuba untuk meleraikan pukulanku yang belum berhenti. “ Yeah! Tasya! Nasya! Or whoever you are! Stop it. Ouch!” kedengaran suara pencuri itu pula menyuruh aku berhenti.

Akhirnya setelah berusaha bersungguh-sungguh Margarate berjaya merampas balang itu dari tanganku. “ Are you crazy! Ini Mr. Smith! Stop it!” Jerkahan Margarate itu berjaya membuatkan aku berhenti. “ Mr. Smith, are you ok?” Margarate bertanya kepada Mr. Smith yang sedang terduduk di atas lantai dapur sambil menyapu serbuk dari balang yang ku curahkan ke atasnya. “ Tasya, kamu crazy? You did this to him?” Ada segaris reaksi bimbang, marah dan terkejut pada wajah Margarate ketika dia menuturkan kata-kata itu. Mr. Smith bangun daripada lantai dapur sambil menyapu sisa-sisa serbuk pada bajunya. “ It’s ok, I’m fine. I’m going to bed. Nothing serious. We’ll talk tomorrow morning.” We’ll talk tomorrow morning? Apa maksud Mr. Smith? Adakah aku bakal dipecat? “Margarate, if you don’t mind, please, i need ice and a cup of tea. Thanks. I will be in my room.” Serius suara Mr. Smith mengarahkan Margarate menyediakan ais dan secawan teh untuknya. Aku masih tercegat di situ tanpa sebarang tindak balas. Aku teragak-agak. Mahu meminta maaf, tetapi Mr. Smith sudah meninggalkan dapur.

“Tasya! Kamu gila? Kenapa pukul Mr. Smith?” Suara Margarate mengejutkan aku. Aku mengalihkan pandanganku ke arah Margarate. Aku masih membisu dengan seribu satu perasaan serba salah dalam diriku.

“Err... saya tak tahu dia Mr. Smith. Saya ingatkan dia pencuri...” Margarate hanya menggeleng-gelengkan kepala mendengar penjelasanku. Tangannya pantas membancuh secawan teh untuk Mr. Smith.

“Kamu lupa? Siang tadi kan saya bagitahu kamu malam ini Mr. Smith mahu datang. Kamu mesti minta maaf daripada dia besok.” Margarate menoleh ke arahku ketika menuturkan kata-kata itu. Aku mengangguk-angguk laju, sebagai bukti bahawa aku akan meminta maaf kepada Mr. Smith esok pagi dengan sesungguh hati. Margarate mengambil beberapa ketul ais di dalam peti sejuk dan mengisikan ais-ais itu ke dalam plastik. Mungkin mahu meredakan kesakitan di kepala Mr. Smith akibat serangan gilaku sebentar tadi.

“Err... Margarate. Boleh tolong tunjukkan saya di mana balang serbuk cokelat? Saya cari tadi tak jumpa. Thanks” Aku masih mahukan secawan cokelat panas, walaupun setelah insiden yang berlaku tadi. Margarate yang sudah berada di pintu dapur menoleh ke arahku seraya berkata, “ itu balang yang kamu guna untuk pukul pencuri itu tadi, itulah balang serbuk cokelat. Serbuknya ada di lantai kalau kamu masih mahu minum cokelat,” sinis bunyinya, tapi aku tahu Margarate geram denganku.

“ Oh, okay... nanti saya bersihkan. Er... umm... I’m so sorry Margarate, maaf...” Ikhlas huluran maaf daripadaku. “ Tak apa. Saya boleh minta Bibah bersihkan esok pagi. You just go to sleep.” Ada segaris senyuman ketika Margarate menuturkan kata-kata itu, dan aku tahu, dia ikhlas dengan senyuman itu. Aku beredar menuju ke bilikku sejurus selepas Margarate melangkah menuju ke bilik Mr. Smith.

*** masih belum diedit. Ada juga beberapa kesalahan tatabahasa. :)

1 comment:

  1. penantian itu satu penyeksaan..hehehe still waiting 4 part 7 here.. ^^

    ReplyDelete