Search This Blog

Monday, October 10, 2011

Paku, marah, dan lubang.

Salaam...

Sudah lama saya tidak menukilkan sesuatu yang bermanfaat dalam blog ni. Saya ada terbaca satu artikel. Lebih kepada kisah yang memberikan inspirasi, Kisah tentang marah.

Ada seorang budak lelaki yang mempunyai sikap pemarah yang keterlaluan (rasa pelik bila menterjemahkan bahasa Inggeris ke BM haha). Satu hari, ayahnya memberikan budak ini seguni paku dan sebuah tukul. Kata ayahnya, setiap kali si anak berasa marah, pakukan pagar yang ada disekeliling rumah mereka. Maka, budak ini pun menurut seperti yang disuruh... Pada hari pertama, budak ini telah memakukan sebanyak 37 batang paku ke pagar rumah mereka.

Pada minggu-minggu seterusnya, semakin sedikit paku yang dipasakkan ke pagar rumahnya kerana dia sudah semakin pandai mengawal kemarahannya (oh buruknya skil menterjemahku).

akhirnya, pada suatu hari, budak ini telah benar-benar mahir mengawal kemarahannya. tiada sebatang paku pun yang ditukul pada pagar rumahnya... maka dia pun mengkhabarkan berita gembira ini kepada ayahnya. Kata ayahnya pula, setiap hari dia berjaya mengawal kemarahannya, cabut paku-paku yang ada pada pagar rumah tersebut. Budak ini, seperti biasa, akur pada permintaan ayahnya.

Akhirnya, pada hari di mana tiada sebatang paku pun yang tinggal, budak itu memberitahu ayahnya tentang perkara tersebut.

Pada kali ini, si ayah membawa si anak menuju ke pagar rumah mereka. Kata ayahnya, "anakku, kamu telah melakukan yang terbaik, tapi, lihatlah pada lubang-lubang pada setiap pagar ini hasil daripada tukulan kamu. Pagar ini tidak akan menjadi seperti sediakala. Ketika kamu menyatakan sesuatu dalam kemarahan, ianya akan meninggalkan parut... sama seperti yang berlaku pada pagar-pagar ini...

Kamu bisa menikam pisau pada tubuh seseorang, dan mencabutnya semula, biar beberapa kali pun, namun, betapapun kamu mengucapkan maaf, parut/kecederaan itu pasti akan kekal pada tubuhnya... pastikan, kamu mengawal kemarahan kamu agar kelak kamu tidak akan menyatakan sesuatu yang bisa membuat kamu menyesal nanti...


~ Saya rasa terkesan dengan kisah ini~

No comments:

Post a Comment