Search This Blog

Sunday, March 25, 2012

Muhammad yang bikin mama menangis (dan menyebabkan mama sedar mama antara manusia paling beruntung di dunia)


Salam...

Sekian banyak coretan saya berkenaan anak-anak lebih cenderung kepada kisah Muhammad. Bukan menidakkan kehadiran si adik dalam kehidupan kami, namun, kerana Muhammad yang semakin membesar itu seringkali memberikan ibrah/pengajaran kepada saya dan keluarga tanpa sedar. Mungkin kerana mulutnya yang semakin bijak bersuara, atau kerana keletahnya yang sering mencabar kesabaran saya.

Sebagai anak sulong, lelaki, memang harapan kami banyak tertumpu kepada Muhammad. Namun, tidak terlalu menekan. Biarlah dia membesar tanpa sebarang tekanan yang negatif. Itu lebih baik untuknya. Saya akui, sebagai seorang ibu, saya masih perlu belajar banyak ilmu untuk membesarkan dan mendidik anak-anak, kerana saya bukanlah yang terbaik. Kesabaran adalah kunci utama dalam membesarkan anak seusia Muhammad dan Ahmad. Dalam doa saya sepanjang hari, saya sentiasa mohon agar dikurniakan kesabaran, kebijaksanaan, dan kekuatan dalam membesarkan dan mendidik anak-anak kami. KESABARAN itu nombor satu.

Bukan mudah membesarkan anak-anak yang terlalu banyak karenah. Tapi itulah tanggungjawab terbesar seorang ibu. Malah, saya sudah bercadang untuk berhenti kerja sebaik sahaja Muhammad mencecah ke sekolah rendah, untuk memberikan pendidikan dan penjagaan terbaik buatnya dan adik-adiknya insyaallah. Moga rezeki Allah ada untuk kami sekeluarga, agar saya mampu kembali kepada fitrah seorang ibu yang sempurna... Aameen...


Pada hari Sabtu lepas, saya dan suami menghadiri Hari Perjumpaan Ibu Bapa dan Guru di sekolah Muhammad, Tadika Lestari Impiana, (Little Caliphs Programme) Bandar Baru Bangi. Bagi sesiapa yang 'follow' (perasannya diri ini, eheh ;p) entri berkenaan persekolahan Muhammad, pasti sudah sedia maklum yang pada awal detik persekolahan, Muhammad sering menangis dan ini menyukarkan saya menghantarnya ke sekolah pada setiap pagi. Namun, alhamdulillah, minggu selepas cuti semester, Muhammad kelihatan gembira ke sekolah. Saya sendiri tertanya-tanya mengapa.

Ok, berbalik kepada kisah hari Sabtu. Kedatangan kami disambut oleh teacher Faezah yang manis. Dia memulakan teka-teki kami berkenaan prestasi Muhammad dengan ucapan "Alhamdulillah, Muhammad merupakan pelajar lelaki terbaik dalam kelasnya." Saya tidak pernah memberi tekanan kepada Muhammad berkenaan pelajarannya, bagi saya, cukuplah dia cemerlang sebagai hamba Allah, dan mampu menempuhi hidup berdikari kelak. Namun, sebaris ayat itu sudah cukup menghadirkan suatu perasaan dalam hati saya sebagai seorang ibu.

teache Faezah membentangkan satu persatu laporan prestasi Muhammad yang banyak bertanda "G" GOOD. Gred tertinggi dalam laporan tersebut. Kata teacher Faezah lagi, Muhammad menunjukkan progress yang cepat dan kini akan bermula dengan buku kedua yang sepatutnya hanya akan bermula pada bulan Julai. Alhamdulillah... Dan, Muhammad juga pernah membantu teacher Faezah mengajar rakan-rakannya di hadapan kelas, yang mana tugas itu dilaksanakan dengan baik. Teacher Faezah menerangkan segala-galanya dengan wajah teruja dan segala "pembongkaran" itu menyebabkan hati saya sebak, manakala air mata hanya menunggu masa untuk tumpah.

Pada saat itu, terdetik perasaan syukur yang tidak terhingga dalam diri saya. "Ya Allah, sungguh akulah hambamu yang paling beruntung dalam dunia ini, meski beribu ujian yang Kau timpakan kepadaku, namun anugerahMu lebih banyak mengatasi segalanya. Hanya hambaMu yang sering lalai. Aku bersyukur ya Allah, kerana Kau sempat menitipkan peringatan di saat aku merasa terlalu bahagia. Bukan mudah bersyukur dalam kebahagiaan, bukan mudah mengingatiMu dalam kegembiraan. Alhamdulillah..."

*****

Malam tadi, sebelum tidur, Muhammad mengucup pipi saya kemudian mengucapkan "thank you mama". Si adik yang melihat perbuatan si abang turut mengucup pipi saya dan mengucapkan "thank you mama". Saya bertanya, "Kenapa cakap thank you?" . Jawab Muhammad, "cuba mama bagi teddy bear ni kat Muhammad, (saya lakukannya), ha, lepastu Muhammad cakaplah thank you." Muhammad menerangkan ucapannya dengan sesuatu yang simbolik, mungkin dia sendiri tidak sedar, tapi saya tahu, dia menghargai saya. Buat kesekalian kalinya, air mata seorang ibu bergenang lagi.

*Saya akhiri malam mereka dengan kucupan kasih. Mama tidak mungkin mendapat anak-anak yang terbaik melainkan kalian. Sebak bertandang lagi....

4 comments:

  1. Titi..indahnya memiliki ank-ank yg soleh..semoga rahmat Allah selalu bersama ko sekeluarga-k.lg

    ReplyDelete
  2. Aku doakan yang terbaik untuk ko juga K.Lg... Masih dalam proses menjadi yg terbaik.

    ReplyDelete
  3. titi..aku sedih sebab terharu baca nukilan kau psl anak-anak kat sini..aku pun dah ada anak sorang..tp ye lah..mmg kena bersabar sgt melayan karenah dia..smga aku akan terus memiliki kesabaran tu utk besarkan Qaid..insyaAllah..doakan yg terbaik utk kita k.. :)

    ReplyDelete
  4. Isk isk.. Air mata terharu sikit lg nk tumpah ni kak TT. Seriously! Hope fara dpt anak2 yg soleh & solehah cm Muhammad & Ahmad. Aminnnnn...

    ReplyDelete