Search This Blog

Sunday, July 8, 2012

Try again mama! Try again!

Salam...

Saya masih kebuntuan idea untuk menyiapkan satu topik bagi buku motivasi kerjasama saya dan Mokcik Maisurah( hehe). Ada satu topik yang berkaitan dengan sikap tidak mudah berputus asa. Saya mengambil contoh kisah Thomas Edison sebagai tokoh yang terkenal dengan sikap tidak berputus asa beliau dalam hal penciptaannya. Namun baru beberapa baris karangan saya, idea saya tiba-tiba menjadi tumpul. Asasnya sudah ada, namun kebuntuan lebih mengatasi segala-galanya. Lalu saya berputus asa seketika, sekaligus mengkhianati falsafah "never give up" yang mahu saya nukilkan. 

Untuk beberapa ketika, saya mebiarkan kanvas microsoft word dalam folder + vs - kosong kerana malas untuk terus berjuang. Namun, pada pagi ini, saya mendapat ibrah terhebat daripada tubuh si kecil saya. Muhammad Idris Sowell meminta saya agar menyelesaikan puzzles kecil berwarna warni yang baru dibeli agar membentuk sebiji bola. Saya berputus asa pada percubaan kedua. Ternyata bukan mudah! 

Saya: Mama tak retilah Muhammad... nanti Muhammad bawa balik rumah kejap lagi, suruh Acik buatkan la..

Muhammad : Takpe mama, cubalah lagi, cuba lagi...

Saya : Tapi susah ni.. mama tak reti, betul... (memang sangat fed up dan putus asa)

Muhammad : Takpe, mama cubalah sampai beribu-ribu kali, nanti mama berjayalah...

Dek kerana tidak mahu menghampakan harapan si anak, saya memaksa diri untuk mencuba. Dan akhirnya... EUREKA! saya berjaya pada percubaan ke tujuh! Muhammad bersorak untuk saya.
"Kan Muhammad dah kata, mama boleh buat..." 

Saya tersenyum mendengarnya. Ternyata bukan mudah mengaplikasikan teori dalam situasi sebenar. Saya bersyukur kerana perkara sekecil itu memberikan pengajaran terbesar buat saya. Saya yang sering melaungkan never give up kepada pelajar saya yang selalu berputus asa tidak mampu mempraktikkan "never give up' itu dalam perkara sekecil pagi tadi? What a shame... Lagi memalukan kerana saya memilih topik itu untuk dikupas di dalam buku motivasi saya.... (Pada ketika ini, terbayang wajah Prof. Dr. Hunod. Pensyarah Land Law saya yang berasal dari Sudan menuturkan perkataan "SHHHAAAAME ON YOU" dalam gerak perlahan kepada saya).

*** Alhamdulillah... Pengajaran pagi Isnin yang bermakna.
*** Orang yang berputus asa boleh bangkit kembali, lebih baik kalau ada orang yang menyokong dan memberikan semangat.

*** teringatkan Ahmad, bila ditanya kenapa tidur sekejap sangat, jawabnya, sebab mama tak gosok belakang adik sebelum adik tido... ~ saje-saje, takde kaitan pun. 

SHHHAAAME ON MEEE......

No comments:

Post a Comment