Search This Blog

Tuesday, October 9, 2012

Raksasa.... penyekat imaginasi kanak-kanak. (Bad monster! Bad monster!)

Salam...

Tinggal lagi 2 minggu sebelum tarikh jangkaan saya bersalin. Alhamdulillah, setakat ini semuanya berjalan seperti yang diharapkan. Tugasan-tugasan di tempat kerja pun hampir siap 100%. Moga Allah beri kesempatan kepada saya untuk menyelesaikan segala tugasan selengkap-lengkapnya. Bukan apa, takut menyusahkan orang lain kalau mereka terpaksa mengambil alih tugasan yang sepatutnya saya buat.

Merujuk kepada tajuk yang agak agak 'catchy' di atas, (ecewah!). Ini adalah entri spontan yang saya tujukan khas buat orang-orang dewasa yang tidak betah melihat kanak-kanak berimaginasi kreatif di rumah. Pasti ada yang biasa mendengar jeritan-jeritan seperti ini.....

"Abang! Janganlah sepah-sepah mainan... penat mama nak kemas!"

atau...

"Adik... jangan main surat khabar tu, nanti bersepah!"

atau,

"Muhammad janganlah main bantal tu, bantal guna untuk tidur je....!"

atau,

"Anak-anak! Jangan main lompat-lompat, duduk diamlah!"

dan pelbagai lagi jenis larangan berpaksikan "jangan" yang sentiasa berbunyi saban waktu.

Tidak dinafikan, ada kalanya patut kita menyekat anak-anak daripada melakukan sesetengah perkara, tapi, jangan terlalu menyekat sehinggakan potensi imaginasi kreatif mereka turut dihadkan. Kita tiada hak menyekat kebebasan mereka berimaginasi, sebabnya jelas, kanak-kanak diciptakan dengan fitrah ingin tahu. Mereka belajar melalui sifat ingin tahu tersebut. 

..............................................(bunyi cengkerik)...................................................................

Sudah lama tidak menulis blog, rasanya patut saya akhiri di sini saja, kalau tak, bunyinya akan jadi seperti berleter. Kesimpulannya (masih ada kesimpulan), kanak-kanak yang lebih bebas meneroka, mempunyai zaman kanak-kanak yang lebih menggembirakan dan sihat, berbanding kanak-kanak yang tersekat dengan larangan "raksasa penyekat imaginasi" mereka. 

No comments:

Post a Comment