Search This Blog

Wednesday, August 5, 2009

Fighter

Hari ini, tiba2 saya terkenang kembali detik2 kelahiran si kecil Muhammad Idris Sowell. Penuh dengan kepahitan dan kemanisan untuk dikenang. Bagaimana saya boleh tiba2 terkenang kembali pengalaman itu? Sebab saya baru selesai membaca blog saifulislam.com. Ust. Hasrizal menceritakan bagaimana pada setiap detik kelahiran anak2nya, dia sentiasa berada di sisi isterinya menghadapi proses kelahiran itu.

Berlainan sungguh dengan Muhammad. Sejak dari awal kandungan, kebanyakan masa saya hanya berseorangan menghadapi segala-galanya. Ada sebab disebaliknya, tapi biarlah hanya yang tahu sahaja yang menyimpan kisah itu. Cuma yang boleh dikongsi, ialah, antara sebab kebanyakan masanya saya berseorangan menghadapi segala-galanya ialah kerana pada ketika itu saya masih berada di tahun ke3 pengajian saya di UIAM dan pada ketika itu, saya dan suami masih duduk berasingan di hostel masing-masing. Untuk lebih focus pada study lah kononnya… di samping masih tidak mahu melepaskan hidup bersama rakan-rakan.

Bukan suami tidak prihatin. Malahan suami sangat prihatin, tetapi banyak sebab lain mengapa kami terpaksa juga memilih untuk tinggal di hostel masing-masing. Dan saya tidak menyesal sedikitpun bila mngenangkan kembali saat2 itu kerana setiap waktu yang saya harungi pada ketika itu memberikan saya banyak kenangan yang manis dan pahit untuk dikenang…sekurang-kurangnya untuk pengalaman hidup. Saya bersyukur atas kurniaan kesabaran yang Allah berikan kepada kami ketika menempuhi detik2 itu. Memang perit untuk dikenang.

Bayangkan sahaja pasangan lain, ketika isteri sedang mengidamkan sesuatu, si suami ada disisi untuk mencarikan. Sakit, pening, si suami ada di sisi menemankan, tetapi saya hanya menghadapinya berseorangan. Tapi saya pasrah dengan keadaan ketika itu, dan kepasrahan saya itu dibayar dengan kurniaan jiwa dan kesabaran yang kuat dalam diri saya oleh Allah Taala untuk mengharungi hidup mendatang. Sekali lagi saya bersyukur. Ketika kandungan masuk usia 7 bulanm, saya terpaksa mengambil tindakan yang berani.

Menangguhkan pengajian saya selama 1 semester kerana masalah keluarga di sebelah pihak saya. Ibu bapa di ambang perceraian dan saya mengambil keputusan untuk balik ke sabah, meninggalkan segala-galanya di semenanjung buat seketika untuk menemankan ibu menghadapi musibah itu. Ini kerana, ibu punya penyakit darah tinggi dan tiada sesiapa disisinya untuk membantu sekiranya berlaku apa-apa padanya. Dan pengorbanan ini, bukan daripada saya seorang. Suami juga terpaksa redha untuk berkorban. Bayangkan, terpaksa berpisah dengan isteri yang sarat mengandung. Pengorbanan Suami yang sangat saya hargai. Ini bukan seperti kisah orang lain yang meninggalkan isteri di rumah mentua supaya isteri lebih terjaga di saat2 akhir sebelum dan selepas melahirkan anak. Kami berpisah bukan di antara daratan sahaja, tetapi, ada laut yang memisahkan kami, dan pelbagai perkara lain yang menyumbang kepada perpisahan itu. Namun, kami redha…

To be cont… ngantuk…

No comments:

Post a Comment