Search This Blog

Sunday, May 8, 2011

Hari ibu dan aku.


Salam...

Selamat hari ibu buat semua ibu-ibu di dunia. Terutamanya kepada ibu saya Puan Jumainah Japiri. Terima kasih mama kerana mengajar saya erti ketabahan dan erti survival dalam kehidupan.

Hari ibu,
Dulu-dulu, saya tak ambil peduli Hari Ibu ini. Sekadar menonton TV untuk meraikan hari ibu. Mungkin sebab memang dibudayakan sejak kecil, tiada sambutan-sambutan seperti itu melainkan hari lahir dan perayaan-perayaan biasa.

Sekarang...

Saya ambil kisah, kerana saya sendiri sudah faham tentang perasaan dan pengorbanan seorang ibu.
Saya tidak mengharapkan anak-anak saya menyambutkan Hari Ibu buat saya kelak. Namun, saya mahu mereka sedar yang, sepanjang masa saya menjadi seorang ibu buat mereka, saya cuba buat yang terbaik, namun, saya sentiasa gagal memberikan yang terbaik.

Maafkan mama atas kekhilafan yang gagal mama tutup itu....
Anda yang menjadi ibu pasti faham mengapa saya memberi entri sebegini.
Bagi yang belum menjadi ibu, insyaallah, anda akan faham setelah menjadi seorang ibu.

Kenapa dengan semua kerendahan hati ini?
Kerana:

Muhammad: Mama, esok cuti lagi tak? Muhammad nak ikut mama pergi office boleh?
Mama: tak bolehla sayang, mama kerja esok...
(Hati tersentuh melihat wajah muram si kecil)

Mama: Muhammad, kan dah banyak kali mama pesan, jangan buli adik!!! (PAP!!! tamparan pada kaki, niat sekadar untuk mengajar)
Muhammad: Sakit! Mama janganlah pukul Muhammad...
HAti bagai dirobek-robek setelah tersedar. Percayalah, sangat sukar mengatasi perasaan marah dengan kepenatan setelah baru balik dari kerja, sampai rumah perlu menyediakan makan malam, mengemas dan melayani kenakalan anak-anak. Teorinya, kita sendiri faham, anak-anak perlukan perhatian, sedangkan kita keletihan dan sangat perlukan rehat. Pada ketika inilah, saya seringkali tewas dengan hasutan Syaitan.

Akhirnya, saya menangis sendirian pada waktu malam demi melihat wajah-wajah suci anak yang sedang tertidur. Mama gagal lagi anak-anak... maafkan mama.

Muhammad: Mama, janganlah garang, mama senyumlah...
Mama: Okay, sorry... mama senyum okay...
Sungguh tak sangka, anak kecil ini faham apa itu garang (masam). Kenapa dengan orang-orang luar saya boleh senyum, sedangkan untuk anak-anak sendiri, senyuman itu hilang. Saya mahu, tetapi, seringkali keletihan itu menggagalkan kemahuan itu.

Sekali lagi, ketika menidurkan anak-anak pada waktu malam, saya kadangkala melepasi batas apabila anak-anak tetap tidak mahu tidur sedangkan tubuh saya sendiri sudah keletihan. Kadangkala, kemarahan menguasai diri, kadangkala, suara saya meninggi. Anak-anak akan terbaring takut melihat kegarangan ibu mereka. Mujur saya cepat tersedar, cepat-cepat meminta maaf sambil memeluk mereka. Tapi... sampai bila keadaan ini akan berlarutan?

Justeru, setiap hari azam saya adalah, "Ya Allah... Berikan aku dan suamiku kesabaran dan kekuatan dan kebijaksanaan dalam membesarkan dan mendidik anak-anak kami... Aku mohon ya Allah..."

Ibu -ibu di luar sana yang hebat menahan kesabaran dalam mendidik anak-anak mereka, saya SALUTE! Pinjamkan saya kesabaran anda... saya butuhkan itu.

Saya sayangkan anak-anak saya, saya sentiasa cuba improve diri saya untuk anak-anak saya. Betapa khilaf pun diri saya, betapa garang pun saya, saya masih sedar, mereka itu lahir daripada rahim saya, daripada keperitan saya menyabung nyawa. mana mungkin saya tidak mengasihi mereka melebihi nyawa saya sendiri.

Untuk itu... selamat hari ibu buat saya, semoga saya berjaya menjadi ibu yang terbaik di mata anak-anak saya dan ALLAH...

No comments:

Post a Comment