Search This Blog

Monday, May 9, 2011

Osama dan keganasan (From Zauji)



Dengan nama Allah yang maha Pemurah lagi maha Penyayang.

Nukilan ringkas ini adalah untuk memberi respond terhadap pembunuhan Osama Bin Laden. Ada yang sedang bersorak kegembiraan seperti saudara kita di Amerika Syarikat hatta yang Muslim pun bersorak bersama dengan kata-kata berakhirnya sebuah pengganas dan keganasan.

Penulis dengan tegas di sini pertamanya akan menyatakan hendaklah kita berdoa kepada Allah semoga saudara Muslim kita Osama ini diampunkan dan diletakkan dalam golongan mereka yang diampunkan Allah. Suka atau tidak suak dengan penyataan penulis, cukup penulis hambarkan penyataan seorang Muslim yang mati dalam keadaan dia Islam hendaklah didoakan oleh saudara Islam yang masih hidup. Tiada bukti bahawa Osama itu kafir dalam mana-mana mahkamah syari'ah, maka dia mati dalam Islam.

Kedua, ingin penulis menegur sesiapa yang sedang bersorak kegembiraan bahawa anda silap. Tiada bukti dalam mana-mana mahkamah dunia Osama adalah pengganas maupun telah melakukan keganasan melainkan semuanya adalah propaganda US. Letupan pada 9/11 masih belum dibicarakan dan belum terbukti perbuatan sesiapa.

Ditambah lagi Osama dikatakan oleh tentera US sendiri dibunuh ketika tiada senjata dan tembakan hanya dilepaskan oleh satu pihak sahaja. Seorang yang tidak bersenjata dibunuh tanpa periksa oleh yang bersenjata? Siapakah pengganas di dalam kes seperti ini?

Ketiga, untuk bersorak bersama kerajaan US yang telah membunuh ribuan Muslim di Iraq dan Afghanistan adakah wajar? Biarpun pemerintahan US berubah, adakah tentera mereka telah berundur dari bumi Islam Iraq dan Afghanistan? Siapa yang sewajarnya diketegorikan pengganas? Tambahan lagi kerajaan yang hendak disorak ini masih menyokong dan membantu pengganas terbesar Israel. Maka di manakah identiti persaudaraan Muslim dan identiti Muslim jika kita bersama-sama bersorak dengan kerajaan yang meminum darah saudara Islam kita di serata dunia? Jika benar sekalipun Osama itu yang bersalah meletupkan bangunan semasa 9/11, wajarkah negara Islam diceroboh dan rakyat negara Islam itu dibunuh dan dizalimi?

Penulis bukan seorang yang menyokong aktiviti meletupkan rakyat awam atau tempat awam tanpa hak. Penulis juga bukan penyokong mereka yang menyatakan boleh menyerang sesiapa yang kafir. Tetapi penulis membezakan antara rakyat dan pemerintahan. Rakyat US adalah berbeza hukumnya dengan pemerintahan US. Kita berbaik dengan rakyat US yang baik dengan Islam. Tetapi kerajaan US secara hukum adalah negara Harbi atau negara yang memusuhi kerajaan Islam kerana tindakan mereka dan masih tindakan mereka menjajah, membunuh rakyat Islam dan menyokong tindakan musuh Islam Israel. Jika diikut hukum Al-Qur'an kerajaan US wajib diperangi sehingga mereka berundur dari negara Islam dan berhenti menyokong musuh Islam.

"Dan bagaimana mereka tidak mahu berperang pada jalan Allah dan (sedangkan) yang lemah dari mereka yang laki-laki dan wanita berkata 'wahai tuhan kami keluarkanlah kami dari negara ini yang mana orangnya zalim (ke atas kami) dan jadikanlah daripada rahmatMu pelindung (kami) dan jadikanlah daripada rahmatMu pembantu bagi kami" (Surah Alnisa':75)

Pada ayat ini Allah mengecam mereka yang tidak mahu membantu orang yang lemah yang ditindas dan dizalimi. Ketika ini rakyat Palestine, Iraq dan Afghanistan dizalimi oleh pemerintah US dan konconya seperti Isarel tetapi tiada yang berani membantu rakyat-rakyat di negara-negara ini. Malahan ada yang tidak malu bersorak bersama musuh Allah ketika saudara Islam kita terbunuh.

Penulis merasa pedih di dada melihat sikap orang Islam kini yang berlembut dengan musuh Allah tetapi keras dan kejam dengan sesama saudara Islam. Jika ada yang hendak menyatakan penulis menyokong keganasan, maka penulis menyatakan bahawa di dalam Al-Qur'an ayat jihad dan ayat menyuruh perang itu jelas bagi mereka yang memerangi Islam. Maka adakah Allah itu pengganas? Maha suci Allah daripada tanggapan sebegitu. Penulis tidak menyokong mana-mana aktiviti mengangkat senjata yang dilakukan tanpa hak. Tetapi penulis akan bersama mereka yang mengangkat senjata secara hak seperti Hamas di Palestine dan Taliban di Afghanistan yang mempertahankan negara Islam dan rakyat Islam. Mereka mengangkat senjata sepertimana arahan Allah dalam Al-Qur'an di atas. Adakah wajar kita, terutama kerajaan, menyokong musuh Allah dan membenci dan menghina Hamas dan Taliban dengan perkataan PENGGANAS?

Sebelum menutup bicara, penulis sekali lagi menegaskan Islam memerangi dengan pedang sesiapa yang memerangi Islam dengan pedang. Dan jelas dalam situasi semasa US dan Israel memerangi Islam dengan senjata, maka mereka WAJIB diperangi dengan senjata sepertimana arahan Allah

"Kenapa tidak kamu perangi mereka yang tidak memenuhi janji (pendamaian) dan yang mengeluarkan/menghalau Rasul dan yang memulakan (peperangan)? Adakah kamu ta'jub dengan mereka (kekuatan mereka)? Maka (sewajarnya) Allah yang kamu ta'jubkan jika kamu benar-benar beriman. Perangilah mereka! Allah akan mengazab mereka dengan tangan kamu dan akan memalukan mereka dan Allah membantu kamu ke atas mereka....." (Al-Taubah:13-14)

Dalam masa yang sama kita berdamai dengan mereka yang tidak memerangi Islam walaupun mereka itu rakyat US maupun Israel. Ini pendirian penulis dan ia bukan pendirian berdasarkan aqal semata, tetapi dengan dalil arahan Allah yang jelas di atas.

Allah itu maha Kuasa menjatuhkan sesiapa yang Dia kehendaki dan menghina sesiapa yang Dia kehendaki dan PENGHINAAN itu jatuh di muka kaum Muslimun yang tidak menurut arahan Allah.

No comments:

Post a Comment