Search This Blog

Monday, May 2, 2011

Saya dah terkena! Saya bersyukur. Alhamdulillah...


Bukan nak kata apa, tapi betul lah dia tu memang busuk hati.

Bukan nak mengumpat lah, tapi betul, dia tu memang macamtu.

Yeke? Ya Allah... tak sangka aku dia tu macamtu. Seteruk-teruk aku, teruk lagi dia.

Kan aku dah kata dah, sedap mengumpat orang ni. sedap mengata orang ni. Sedap sungguh bercerita pasal orang ni.

Ha'ah lah, memang sedap dan lazat meratah daging manusia ni, enak berkrim disukai ramai. Aku kalau tak makan daging sedara aku sehari tak boleh hidup aku. Lazat sungguh!

Ya... memang sedap bercerita tentang keaiban mahupun apa-apa sahaja yang berkaitan dengan orang lain. kalau boleh, kita mahu menjadi orang yang paling berpengetahuan berkenaan dengan si Polan yang menjadi mangsa umpatan itu.
kita seronok kalau kita yang menjadi sumber utama rujukan kes itu.

"aku cakap ni, kau jangan bagitahu orang lain pula tau"




Di atas merupakan antara contoh-contoh perbualan harian yang samada sedar atau tidak, biasa berlaku dikalangan kita.

Dan jangan sebahagian kamu mengumpat sebahagiannya; apakah salah seorang di antara kamu suka makan daging bangkai saudaranya padahal mereka tidak menyukainya!!” (al-Hujurat: 12)

Tidak cukupkah ayat Allah ini untuk menempelak amalan keji kita itu? Saya menukilkan peringatan ini di sini untuk diri saya sendiri. Kerana, seringnya iman ini tertewas dengan bisikan-bisikan nafsu untuk mendengar dan mengumpat orang lain. Anda yang lain? Ya anda baik, alhamdulillah... sedangkan saya termasuk dalam golongan yang keras bermujahadah untuk beristiqamah melawan hawa nafsu. Moga Allah bantu saya (kita) untuk mengharungi ujian ini.

Saya cukup sedar sekiranya saya yang diumpat, pasti saya akan berasa sangat sedih dah marah. Saya bukanlah seorang manusia yang suka membawa mulut. Alhamdulillah, saya gembira dengan sikap itu.

Tetapi, bila kita hidup bermasyarakat dan berkawan, sukar untuk melepaskan diri daripada aktiviti-aktiviti mengumpat ini.

Depa kata, kalau dah duduk ramai-ramai tu, pandai-pandailah kontrol mulut dan telinga sendiri. Kalau ada kawan yang start mengumpat, kita terus tinggalkan kumpulan itu.

Ya... mudah, tapi, kalau duduk dalam kereta ramai-ramai, dan aktiviti mengumpat sedang berlaku? macam mana nak tinggalkan mereka? Takkan nak terjun kereta kot.

See...?

Nabi pernah bersabda:

"Siapa yang melihat kemungkaran hendaklah dia mengubahnya (taghyir) dengan tangan, jika tidak mampu hendaklah mengubahnya dengan lidah, jika tidak mampu hendaklah dia mengubahnya dengan hati, dan yang demikian itu adalah selemah-lemah iman." (Hadis Riwayat Muslim)

Selalunya, dalam setiap ketika, saya hanya mampu mencegah dengan hati! Allah... betapa lemahnya iman hambamu ini. Alasannya? untuk menjaga hati kawan, takut nanti dia kecik hati kalau kita tegur. Ridiculous reason! Tapi itulah hakikatnya... Kita mencari redha manusia dalam keadaan kita mendapat kemurkaan Allah... Ampuni hambaMu ini ya Allah...

Saidina Ali bin Abi Talib k.w pernah berkata :
" Seseorang itu menjatuhkan nilai dirinya bila dia mula merasa tamak,dia rela dengan kehinaan apabila dia menceritakan tentang kemiskinan dan kesusahannya.Dia menghinakan dirinya bila dia tidak dapat mengawal lidahnya.."

Saidina Umar bin Al Khattab r.a juga pernah berkata :
" Jangan kagum mendengar suara seseorang,tetapi kagumilah orang yang bila diberi amanat dia laksanakan,yang tidak pernah mengganggu orang dengan mulut ataupun tangannya.."

Semoga entri pada kali ini benar-benar telah menjentik hati saya(kita) agar kita lebih menjaga lidah...

No comments:

Post a Comment