Search This Blog

Thursday, June 16, 2011

Saya cemburu...

” Saya berdoa agar dapat menjejakkan kaki ke Mekah sebelum menutup mata,”.

Itulah harapan bekas penagih dadah yang kini sangat dikenali di sekitar ‘dunia gelap’ Chow Kit, Arfidah Latif atau mesra di kalangan ‘penghuni’ kawasan tersebut dengan panggilan Kak Fidah.

Semalam Mynewshub.my sempat mengikuti program ‘outreach’ yang dikendalikan Arfidah di sekitar Lorong Haji Taib dan Jalan Silang di sini.

Ternyata, walaupun sudah lebih 20 tahun mengharung pelbagai cabaran dan rintangan untuk membimbing dan mendidik warga pekerja seks dan penagih dadah agar kembali ke pangkal jalan, wanita ‘besi’ ini tidak mahu mengaku kalah.

” Para pekerja seks, penagih dadah dan pesakit AIDS/HIV di Chow Kit saya anggap sebagai saudara kandung saya sendiri, selagi mereka dihina dan dicemuh, selagi itulah semangat saya untuk membantu mereka akan terus berkobar-kobar.

” Namun impian sebenar saya selain membantu golongan ini, saya teringin benar untuk mengerjakan umrah dan haji di Mekah, namun apalah daya saya kerana tidak mempunyai keupayaan daripada segi kewangan untuk berbuat demikian

” Saya tak putus berdoa agar impian ini akan jadi satu kenyataan suatu hari nanti, apa yang pasti kerja untuk berdakwah pada warga lorong gelap ini akan tetap saya teruskan selagi nyawa di kandung badan,” katanya pada Mynewshub.my di sini hari ini.

Arfidah adalah seorang aktivis sosial yang menubuhkan Rumah Sinar Salam.

Rumah Sinar Salam adalah sebuah rumah perlindungan yang memberi fokus kepada wanita berkrisis dan kanak-kanak terbiar, ia adalah hasil usaha kerjasama antara pihak Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan (JAWI) dan Yayasan Salam Malaysia (SALAM).

Projek ini diwujudkan lanjutan dari penganjuran Program Bil Hal anjuran JAWI pada tahun 2007. Ia mula beroperasi pada 4 Disember 2007.

Mengenai program ‘outreach’ yang dijalankan beliau, Arfidah memberitahu, sekurang-kurangnya tiga kali seminggu beliau dan rakan-rakan di Sinar Salam akan menyediakan makanan untuk golongan pekerja seks, penagih dadah dan kutu rayau di sekitar bandar raya.

” Bukan saya nak menggalakkan mereka agar terus berada di lorong-lorong hanyir ini, tetapi cara ini merupakan kaedah paling mudah untuk saya bertemu dengan mereka secara peribadi dan mengambil tahu mengenai kehidupan mereka yang penuh dengan kesukaran itu.

” Ia ibarat tarik rambut dalam tepung, maknanya saya cuba untuk membawa mereka pulang ke pangkal jalan dengan cara yang cukup halus tetapi praktikal.

” Alhamdulilah, ramai yang telah mula sedar akan kesilapan yang telah mereka lakukan cuma majoritnya masih ragu-ragu sama ada masih diterima dalam masyarakat ataupun sebaliknya.

Rumah Sinar Salam terletak di No. 6A, Tingkat 1, Lorong Haji Taib 3, 50350 Kuala Lumpur dan Arfidah boleh dihubungi di talian 03-40451620 / 017-3631620

SAK: Artikel yang aku tulis mengenai Kak Fidah ini dipetik daripada portal www.mynewshub.my ruangan Bahasa Melayu.



Artikel di atas merupakan artikel yang saya ambil daripada blog Syahril A. Kadir.

Tidak banyak yang mahu saya nukilkan pada kali ini, cuma... saya impikan untuk menjadi "SESEORANG" yang lebih berguna pada masyarakat pada satu ketika nanti. Insyaallah....

Saya impikan suatu masa nanti nama NURUL FATEHAH ANSARI ini akan menjadi suatu nama yang hebat dalam pembangunan sahsiah insan mahupun apa-apa sahaja perkara yang bisa mengubah masyarakat menjadi lebih baik. Saya mahu menjadi orang hebat pada suatu hari nanti. Saya cemburu pada artikel di atas. Lagi 10 tahun, Insyaallah...

1 comment: