Search This Blog

Wednesday, July 27, 2011

Membuli pelajar.



Madam : Kenapa pagi tadi tak datang kelas?

Pelajar2: Maaf madam, kami pergi beli tiket bola.

Madam : Kamu pergi beli tiket bola masa kelas saya? Dah lah saya call tak angkat.

Pelajar2 : Kami tau madam call, tapi kami tak angkat, takkanlah kami angkat lepastu jawab kami tak datang kelas sebab kami pergi beli tiket bola.........

Madam : ye tak ye juga, habistu, apa saya nak buat dengan awak ni? Saya faham, kadang- kadang ada masanya kita ni naik gila sikit, ikut kemahuan hati, tapi, fikir2lah mana satu prioriti awak...

Pelajar2: Kami minta maaf madam, madam dendalah kami.

Madam : Oklah, awak kena baca semula topik pagi tadi, lepastu present dengan saya sekarang juga.

######

Kadang-kadang seorang pendidik terlalu ghairah mendenda pelajar, sehinggakan mereka tidak memperdulikan "kualiti" denda itu.

Pada saya, biarlah denda itu (walau betapa marahpun kita dengan mereka) denda yang ada kualitinya, yang memberikan kebaikan kepada seorang pendidik dan pelajarnya sekali. Biar denda itu penuh penghormatan, bukan penuh dengan kehinaan. Jangan jatuhkan imej kita sebagai seorang pendidik dengan denda yang entah apa-apa, dan kemarahan serta carutan yang entah apa-apa. Sempurnakanlah sistem pendidikan kita dengan denda yang berpendidikan.

*** Tak semestinya seorang pendidik yang garang itu akan dihormati pelajar. :)
*** Seorang pendidik itu ialah pendidik yang hebat sekiranya dalam kelembutan, kesopanan, kesusilaan, dia mampu mengawal dan dihormati oleh pelajar-pelajarnya. :)

No comments:

Post a Comment