Search This Blog

Sunday, August 7, 2011

Octavia untuk Iris (Part 3)

BAB 2

Girls, ni tempat tidur korang. Rehat-rehatlah dulu. Makan malam pukul lapan tepat tau. Jangan terlajak rehat pula. Mami nak temankan papa pergi jumpa kawan jap.” Ibu Syifa yang ku panggil mami Suria menghulurkan kunci bilik kepadaku. Syifa ku lihat sudah terbaring di atas katil. Sejurus selepas mami Suria menutup pintu, aku menuju ke arah katil.

“Oit. Macam ular sawa. Dah tua tu buatlah macam dah tua.” Aku menggeleng-gelengkan kepala melihat gelagat Syifa yang keanak-anakkan berguling-guling di atas katil. Sudah seminggu aku menumpang tinggal di rumah Syifa. Alhamdulillah, keluarga Syifa tiada masalah dengan kehadiranku. Hari ini, aku bercuti bersama mereka di Cameron Highland. Semuanya ditaja oleh ibu bapa Syifa. Aku merebahkan badanku ke atas katil. Mataku merenung ke atas sambil memikirkan tentang sesuatu.

“Syifa, aku nak tanya kau ni.” Aku memulakan perbualan.

“Kau taknak cari kerja ke? Dah nak masuk tiga bulan kita ‘tanam anggur’ tau. Kau tak teringin ke nak kerja?” Aku tahu, ini adalah soalan bodoh kerana duit bagi Syifa bukan satu masalah. Lagipun, Syifa boleh berkerja dengan mami Suria di butik. Mami Suria mempunyai perniagaan butik yang maju di Kuala Lumpur.

“Aku malaslah. Aku ingat nak kerja dengan mami je, hehe. Lagipun, siapa lagi yang nak inherit bisnes mami aku tu kalau bukan aku. Adik beradik aku yang lain pun dah ada kerja masing-masing.” Aku mengangkat kening sambil menghembus nafas. Hmm... Syifa memang senang, tak perlu bersusah payah cari kerja. Tak macam aku, sudahlah menganggur, lari dari rumah pula tu. Syifa mengalihkan badannya dan meniarap menghadap aku.

“Kau nak kerja ke? Kau kerja dengan mami aku je lah ye. Tak payahlah cari kerja lain. Mami aku pun suka kat kau.” Syifa memberi cadangan kepadaku. Aku hanya menggelengkan kepala dan mengangkat bahu.

“Sampai bila aku nak menjadi parasit kat rumah kau? Apalah kau ni.” Syifa hanya tergelak mendengar rungutanku. Aku hanya diam sambil tersenyum. Dalam hati, aku nekad untuk mencari kerja. Tapi, kerja apa ya. Bukannya kelulusan aku tidak cukup hebat untuk aku mendapat kerja yang sesuai, tapi, aku mahu mencari kerja di tempat yang jauh dari hiruk pikuk kota. Mungkin di sini? Di Cameron Highland? Aku bukan nak mencari kerja tetap buat sementara waktu ni. Aku cuma mahu menyibukkan diri dengan kerja sambil menenangkan diri daripada masalah yang menganggu hidupku. Lama aku berfikir tentang perancanganku mencari kerja. Tanpa aku sedari, aku dan Syifa sama-sama tertidur keletihan. Aku cuma tersedar setelah bunyi ketukan di pintu bilik bertalu-talu kedengaran. Dalam keadaan mengantuk, aku membuka pintu bilik, mami Suria dengan mata yang terbeliak memandangku dan Syifa. “ Ya Allah...girls... what did i told you! Siap cepat, kita nak pergi makan malam ni. Tidur sampai tak ingat dunia akhirat. Dah solat belum? Belum? Ha, cepat pergi solat. Betul-betul lah korang ni, tidur sampai tak ingat dunia akhirat!” Aku hanya tergelak sambil menuju ke bilik air.

*****

“Siti, kau tahu tak siapa-siapa yang tengah cari kerja sekarang?” Aku terdengar perbualan antara salah seorang pekerja restoran tempat kami makan malam dengan seorang pelanggan. Aku memasang telinga mendengar perbualan mereka di meja pelanggan tersebut.

“Takde pula. Kenapa? Restoran kau tak cukup pekerja ke?” tanya pelanggan itu.

“Taklah, Pak Long aku suruh tanya. Rumah atas bukit tempat Pak Long aku hantar bahan-bahan dapur tiap minggu tu perlukan pekerja. Dorang nak penjaga rumah. Ala-ala macam pengurus rumah la. Rumah tu besar sebabtu perlukan penjaga rumah. Tapi tuan rumah tu agak demand sikit. Cerewet. Banyak kriteria yang dorang tetapkan untuk kerja kat sana...” Aku termenung seketika, memikirkan sesuatu di kepalaku.

“Tasya! Mengelamun mende tu? Jomlah balik, aku nak sambung tidur ni.” Konsentrasi aku diganggu oleh Syifa.

“Terkejut aku. Apalah kau ni. Kau naiklah dulu, aku nak duduk kat sini jap, nak ambik angin sikit, jap gi aku naiklah.” Aku sengaja memberi alasan hendak mengambil angin tetapi sebenarnya aku tertarik dengan perbualan pekerja restoran dengan pelanggan itu sebentar tadi. Hmmm... apa kata aku mencuba nasib. Mana tahu aku beruntung. Aku hayunkan langkah kakiku ke kaunter restoran selepas pemergian Syifa. Kulihat pekerja restoran itu sedang mencatat sesuatu. Apa salahnya mencuba?

“Err, assalamualaikum cik. Maaf mengganggu. Boleh saya ambil masa cik sikit?” Aku nekad bertanya. Pekerja itu kelihatan terkejut tapi masih sempat tersenyum.

No problem, ya, ada apa yang boleh saya bantu?” ramah dia melayanku.

“Tadi saya ada terdengar perbualan cik pasal penjaga rumah tu. Kalau tak keberatan, boleh saya tahu lebih detail tentang offer tu?”

“Oo, pasal tu... cik berminat ke?” Aku cuma menganggukkan kepalaku. Dia yang masih tersenyum memandangku mengambil sesuatu dari bawah kaunter.

“Nah, semua detail tu ada kat sini. Saya cuma taip apa yang Pak Long saya suruh.” Aku menyambut helaian kertas itu daripadanya. Tanpa melihat terlebih dahulu kertas itu, aku memandang ke arahnya.

Thanks ya.

No problem.” Balasnya mempamerkan senyuman yang masih tidak lekang dari bibirnya. Boleh dapat anugerah pekerja cemerlang, bisikku dalam hati. Aku hayunkan langkah kaki menuju ke bilikku. Tentu Syifa tidak bersetuju denganku. Tapi aku sudah nekad. Walaupun cuma penjaga rumah, tapi aku rela, asalkan boleh menyibukkan diri dan lupakan masalah aku sementara waktu.

2 comments:

  1. Salam dari peminat dan pembaca setia Octavia untuk Iris..hehe

    ReplyDelete
  2. Huhu kak Ji, belum siap konflik, tiba2 ada writers block, takde idea la....

    ReplyDelete