Search This Blog

Sunday, August 14, 2011

Octavia untuk Iris (Part 4)

BAB 3

CATRIONA. Kedatanganku ke rumah besar ini disambut oleh pintu gerbang yang memaparkan nama Catriona. Mungkin inilah nama rumah besar ini. Menurut kertas yang diberi oleh pelayan restoran itu kepadaku, akan ada sesi temuduga khas untuk jawatan ini. “Kalau boleh dipanggil jawatan,” bisikku sambil tersenyum sendiri. Sebelum aku datang ke sini, seperti yang kujangkakan, Syifa memprotes rancanganku ini, tetapi, aku tetap berdegil. Lagipun aku berjanji dengannya sekiranya aku berjaya, aku cuma akan menjadi penjaga rumah untuk beberapa bulan sahaja. Akhirnya dia bersetuju.

Aku tahu, aku memang keras kepala, sebab keras kepala jugalah aku tinggalkan rumahku dan nekad untuk hidup berdikari, mencari wang sendiri. Aku kini berada di hadapan pintu rumah ini. Pintu kayu yang agak besar dan bercirikan rekaan zaman Cinderella bagiku. Tapi masih ada beberapa ciri moden yang melengkapi pintu ini. Contohnya, loceng elektrik yang kini sedang ku tekan untuk memberitahu kedatanganku, dan bersebelahan dengan loceng itu ada sebuah alat seperti interkom. “ Ya, siapa?” satu suara membalas bunyi loceng yang ku tekan.

Belum sempat aku menjawab pertanyaan suara itu sebentar tadi, ada suara lain yang mencelah. Kali ini dengan slanga english yang kedengaran agak lucu. “ Oh, maaf cik, kita tak order ustazah datang rumahni. Sorry, awak silap rumah.”. Ustazah? Siapa ustazah? Spontan aku melihat diriku sendiri. Apa yang kelihatan ustazah pada diriku? Oh. Ya. Aku memakai tudung labuh tanpa sebarang fesyen. Hatiku terdetik hairan. Bagaimana dia boleh melihat diriku? Ku dongakkan kepalaku ke atas. Rupa-rupanya di atas pintu rumah ini ada sebuah kamera kecil. Patutlah suara itu tadi memanggilku ustazah. Aku bertekad untuk tidak pergi sebelum ditemuduga. Aku menekan punat kecil pada interkom di hadapanku.

Excuse me, i’m here for the interview,” aku mengingatkan suara itu dengan berbahasa English, sekadar mengikut rentak suara itu.

Wait! Did you hear that? She was speaking in English!” Agak terperanjat aku mendengar suara itu kerana ayat itu dituturkan dengan kuat dengan nada yang seolah-olah teruja. Belum sempat aku menghilangkan perasaan terperanjatku, tiba-tiba pintu di hadapanku dibuka oleh seseorang.

Come in.” Seorang wanita menjemputku masuk. Melihatkan keadaan diriku yang masih teragak-agak, wanita itu melangkah keluar dan terus menarik tanganku. Aku hanya mengikut wanita itu berjalan dengan laju sambil tanganku masih berada dalam genggamannya. Aku kini berada di dalam rumah yang besar ini.

Subhanallah... cantiknya... hanya itu yang mampu kubisikkan. Hiasan di dalam rumah ini memang serupa dengan hiasan dalaman rumah-rumah zaman Kolonial yang selalu kulihat dalam cerita-cerita ‘Mat Salleh’. Tanganku masih ditarik oleh wanita itu. Aku hanya membiarkan sahaja sehinggalah kami berhenti di satu ruangan pada rumah besar ini. Ku lihat ada seorang wanita yang agak tua yang mungkin dalam usia nenekku sedang duduk di atas sebuah sofa yang antik di sudut ruangan itu. Di tengah-tengah ruangan itu pula terdapat seorang lelaki dan wanita yang kedua-duanya kuanggarkan dalam lingkungan usia mama dan daddyku.

Mereka bertiga merenung ke arahku. Aku serba salah samada mahu memberi salam atau tidak. Akhirnya aku hanya tersenyum dan, “ good afternoon,” hanya itu yang aku mampu ucapkan. Mereka bertiga hanya mengangguk. Wanita yang lebih muda itu menyuruhku duduk. Tiba-tiba kurasakan degupan jantungku bertambah laju. Oh tidak. Betulkah apa yang aku sedang lakukan ini? Aku berjalan dengan berhati-hati menuju ke arah sofa di hadapan wanita itu. Degupan jantungku semakin laju, mereka bertiga masih memandangku.

“So, u can speak English ha?” Akhirnya wanita di hadapanku bersuara.

Yes.” Balasku pendek.

Status?” soalnya.

Sorry?” Aku bertanya semula, kurang jelas dengan soalannya.

“Kahwin ke single?”

“Oh, single,” balasku sambil tersenyum.

Pertuturannya sangat melucukan, berbahasa melayu dengan slanga English yang seolah-olah saja dibuat-buat.

“Nama?”

“Natasya Iris Octavia Albert binti Muharrami John Albert.” Matanya membulat seketika mendengar aku menyebut namaku. Tanpa menunggu soalan seterusnya daripadanya, aku menerangkan kepadanya mengapa namaku tidak berbunyi kemelayuan.

“Ayah saya punya darah Melayu, Filipina dan British, ibu saya melayu, nama saya diberikan oleh ayah saya.” Mendengar penjelasanku, matanya kembali kepada bentuk asal.

Interesting, bagus, lagipun I tak biasalah sebut nama Melayu ni.” Terasa loya tekakku mendengarnya. Aku bukan Melayu tulin, tapi aku sangat berharap agar namaku lebih berbunyi kemelayuan.

Do you know, the job scope of a house keeper?” Aku mengangguk-anggukkan kepalaku. Semuanya ada dalam notis iklan yang kuambil daripada pelayan restoran itu.

So, if we all ambil you kerja, you sanggup tinggal sini manage rumahni, cuti dua hari seminggu, but, if we need you for any special day, you’ll have to cancell your holidays. And, u have to stay here everyday, there will be a room for you. Do you agree?” Aku mengangguk-anggukkan kepalaku.

And, you will be paid RM 2500 per month? Is that agreed?” Aku mengangguk-angguk lagi. “Ok, you are hired.” Wah. Semudah itu? Ini bukan interview. Aku diterima bekerja di sini? Boleh tinggal di sini, makan di sini tanpa mengurangkan sedikitpun duit gajiku? Semudah itu?

One more, do you have any terms, conditions? We are trying to be democratic here, lagipun, kita taknak hilang house keeper yang pandai speaking macam you ni. Susah nak cari. By the way, call me Mrs. Danielle, this is my husband, Mr. Daniel and my mother in law, Madam Rosaline ” Wanita itu bersuara lagi.

Syarat apa yang perlu ku kemukakan kepadanya? Aku berfikir seketika sebelum mengemukakan syaratku. Satu-satunya syarat yang paling penting bagiku.

“Saya cuma minta kebebasan untuk beribadat, memakai pakaian yang saya mahu, menjalankan tanggungjawab saya sebagai seorang Muslimah. Tapi, Mrs Danielle jangan risau, I will never neglect my job. I’ve been trained to be a professional.” Ujarku.

Mrs. Danielle kelihatan ragu-ragu dengan syarat yang ku kenakan. Atau mungkin dia tidak pernah mendengar ‘muslim’ dan ‘ibadah’? Spekulasiku ini bukan saja dibuat-buat kerana perkara pertama yang kulihat ketika aku melangkah masuk ke dalam ruangan ini sebentar tadi ialah sebotol minuman berjenama ‘Martini’ dan dua gelas kecil yang masih berbaki dengan air daripada botol tersebut di atas meja. Ah mungkin saja botol minuman itu sahaja yang berjenama ‘Martini’, tetapi bukan isi dalamnya. Tidak baik berburuk sangka, bisik hati kecilku.

Are you sure u can do your job with that?” soal Mrs. Danielle sambil menunjukkan muncungnya ke arahku, atau lagi tepat lagi, ke arah pakaianku.

Aku memandang diriku sendiri, memang aku memakai tudung labuh dan baju kurung, tapi selama ini, pakaianku ini tidak pernah menghalang aku daripada melakukan pelbagai aktiviti. Islam tidak menyusahkan hambanya,monologku sendirian. Aku memandang Mrs. Danielle dan dengan yakin aku mengangguk,

I am positively sure.”

Mrs. Danielle mendongakkan sedikit kepalanya ke atas, seolah-olah gaya seorang yang angkuh seraya berkata, “ We’ll see about it. Still too early to judge you,” Aku hanya berdiam diri mendengar kata-katanya.

Okay, I think that’s all for now. You boleh mula kerja next week. If there’s anything you want to ask, find Margarate, the one who brought you in just now.” Sejurus selepas mengatakan perkara itu, Mrs. Danielle berdiri dan beredar sambil diikuti oleh Mr. Daniel dan Madam Rosaline.

Aku masih tidak berganjak dari sofa ini. Perasaan teruja dan terkejut menyelubungi aku. Aku kini bergelar house keeper, atau pengurus rumah untuk rumah yang sebesar dan secantik istana ini. Sudah lama aku berangan-angan untuk tinggal di rumah seperti ini. Nampaknya impianku menjadi kenyataan, walaupun bukan rumah sendiri. Aku tersenyum sendiri, pasti Syifa sedih kerana terpaksa berpisah denganku. Syifa...Alamak!

Baru aku teringat, Syifa menungguku untuk makan tengahari bersama! Aku melihat jam tanganku. Sudah pukul satu. Maafkan aku Syifa, aku tahu kau belum sarapan, pasti kau tengah lapar sekarang. Aku membayangkan Syifa sedang duduk di atas katil sambil menggigit bucu bantal. Gaya yang selalu dia tunjukkan ketika menahan lapar. Aku bingkas bangun dan beredar menuju ke pintu keluar. Kali ini tanpa Margarate sebagai pengiring. Sampai di luar pintu, aku mencari-cari kasutku di rak kasut. Hairan. Kasutku tiada di situ. Oh! Baru aku perasan. Rupa-rupanya, aku tidak menanggalkan kasut ketika masuk ke dalam rumah sebentar tadi. Aku tertanya-tanya, adakah Mrs. Danielle perasan yang aku tidak menanggalkan kasut, kerana aku pasti keempat-empat penghuni rumah ini yang baru kutemui sebentar tadi tidak memakai kasut di dalam rumah.

Bersambung lagi....

4 comments:

  1. Still ade blockage ke?moga2 dah xdela ye sebab makin menarik cite ni nih..kak ji siap gitau kat kawan2 soh baca..hehehe..tibe promo.

    ReplyDelete
  2. idea dah mari, tapi kesempatan masa terhad. bulan2 posa ni letih la plak... hehe, alasan... waduh, kok di promote. apepun terime kasih krn menjadi pembace setia. lambat siap cerita, lambatlah penilaian dibuat, lambatlah terbit (konon) huhu. Harap2 ada kekuatan...

    ReplyDelete
  3. all the best tt!selangkah ke hdpn..cewah!;p cita ko ni lucu2 jg..;) i like!

    ReplyDelete