Search This Blog

Tuesday, October 5, 2010

Buang Bayi dan Hukuman Mati? Adakah Wajar? (from suamiku)


Dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang.

Alhamdulillah kita diberi peluang oleh Allah untuk bertemu dengan Ramadhan pada tahun ini. Semoga kita beroleh keampunan di atas segala dosa-dosa kita yang lalu.

Nukilan kali ini ingin berkongsi kefahaman dengan semua tentang konsep hukuman di dalam Islam. Baru-baru ini apabila isu buang bayi semakin banyak, telah timbul cadangan agar mereka yang ditangkap membuang bayi ini dihukum dengan hukuman mati di bawah kes bunuh (murder) kanun keseksaan. Suatu yang mengejutkan dan memberi pelbagai reaksi dari masyarakat. Di dalam satu tazkirah yang ku hadiri dalam bulan ramadhan ini telah menyuarakan setuju dengan cadangan tersebut malah menambah bahawa Islam telah menggariskan lama hukum bunuh kepada sesiapa yang membunuh/menyebabkan mati dengan sengaja mana-mana insan termasuk bayi. Malah di kalangan kita mungkin ramai yang bersetuju dengan cadangan ini.

Tidak kurangnya ada yang membantah. Marina Mahathir di dalam nukilan beliau membantah total cadangan ini begitu juga activist lain seperti sister in islam.

Sebelum kita menerima atau menolak cadangan ini mari kita fahami beberapa isu di dalam perkara ini. Setiap perkara dalam hidup kita ini sebagai Muslim hendaklah menepati apa yang telah ditetapkan oleh Shari'ah. Memang jelas bahawa di dalam Islam sesiapa yang membunuh atau melakukan perkara yang boleh menyebabkan kematian dengan sengaja dan mengetahui ianya boleh membawa maut akan dijatuhkan samaada hukuman mati atau dibayar diyat/wang darah (jika dimaafkan keluarga si mati) jika sabit kesalahan. Hukuman ini dipanggil qisas. Mangsa tidak mengenal umur dimana selagi mana mangsa itu manusia yang bernyawa baik baru lahir atau telah berumur lanjut, nyawa mereka tetap dianggap suci oleh Islam dan tidak boleh dibunuh melainkan dengan hak (mengikut Shara'). Bagi pengguran janin atau bayi pula kesnya jatuh di bawah Ta'zir iaitu hukuman yang ditentukan oleh pemerintah dan bergantung pada kes dimana ianya boleh jatuh di bawah qisas jika bayi yang keluar itu hidup tetapi kemudiannya dibunuh.

Tetapi:

1) Adakah Islam datang dengan hanya hukuman? Islam yang diajarkan oleh Rasulullah tidak datang dengan hanya menggariskan hukuman semata-mata. Islam datang dengan didikan dan pengajaran. Sebelum turunnya hukuman kepada penzina, Allah mendidik dengan melarang ummat Islam mendekati zina. Rasulullah menunjukkan penafsiran kepada larangan tersebut dengan menyatakan larangan berdua diantara lelaki dan perempuan biarpun mereka itu ipar duai. Setelah didikan ini disemai di dalam hati dan amalan ummat, barulah diturunnya hukuman kepada penzina.

Di dalam dunia kini, pemerintah negara majoritinya Islam mengabaikan pendidikan ke dalam hati masyarakat Islam. Da'wah mengajak kepada kebaikan dilakukan oleh NGO yang tidak mempunyai cukup peruntukan untuk berda'wah sedangkan adalah menjadi tanggungjawab pemerintah untuk memastikan setiap insan dalam pemerintahan mereka diajar ajaran Islam sekalipun rakyat itu bukan Islam. Tanggungjawab da'wah tidak berhenti pada Rasulullah tetapi ianya digalas oleh pemerintah dan ulama. Tetapi ini telah diabaikan. Termasuk di dalam da'wah adalah pendidikan mengenai hukum haram dan halal. Dan dalam isu kita adalah pendidikan mengenai hukum seks di luar nikah dan implikasinya. Bukan sahaja pendidikan itu akan berkisar mengenai larangan tetapi hendaklah pendidikan itu menerangkan tentang implikasi seks luar nikah. Apabila Allah menyatakan di dalam surah Al-Isra' ayat 32, Allah tidak hanya menyatakan larangan tetapi Allah menerangkan sebabnya.

"Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya ianya perbuatan yang keji dan jalan yang buruk"

Maksud seburuk-buruk jalan dan perbuatan yang keji itu tidak tinggal di situ melainkan Allah menyuruh setiap pendidik mencari maknanya dan kenapa ianya begitu keji untuk diajarkan kepada sekalian manusia keburukan zina. Dan diantara implikasinya adalah pembuangan bayi kerana takut orang mengetahui kesilapannya. Pendidikan seks yang diminta untuk diadakan adalah amat wajar untuk dijalankan asalkan sahaja kandungannya menepati Syari'ah. Persoalannya, jika tiada yang mendidik ummat ini tentang haramnya zina dan implikasinya terhadap penzina itu, adakah wajar kita terus melompat pada hukuman? Al-Qur'an melalui Rasulullah telah mengajar kita untuk melakukan perkara itu secara sistematik, tetapi kita tidak mengikut sistem tersebut dan terus melompat mengikut suka hati kita. Insan yang tidak pernah dididik dengan halal haram serta implikasi perbuatannya tiba-tiba hendak dihukum.

2) Ketika mana Hukuman dalam Islam dilaksanakan, ummat Islam telah berada dalam sosio kehidupan yang bercirikan Islam. Wanita di Madinah menjaga maruah mereka dan lelaki hidup melindungi maruah mereka. Tiada lagi rumah-rumah tumpangan yang memanggil kepada maksiat zina. Tiada jalan untuk zina melainkan rakyat itu sendiri yang membuka jalan itu. Tetapi kini, disco berada di mana-mana. Aktiviti yang bercampur lelaki perempuan begitu aktif seperti konsert. TV menontonkan kepada umum kisah cinta yang sangat melampaui batas. Apabila budak remaja melihat perkara ini, mereka akan berasa teruja dan ingin mencuba. Bagaimana kita hendak menghukum seseorang apabila kita membuka jalan kepada kesalahan tersebut sebesar highway? Secara mudah, kita sedang mempromosi zina dan lahirkan anak luar nikah, tetapi menghukum orang berzina atau yang membuang bayi akibat dari zina. What type of system is that?

3) Who will be punished? Sudah pasti perempuan yang melahirkan bayi tersebut dan meninggalkan bayi tersebut hingga ada yang mati. What about the man? Most of the case reported shows that the men who are actually the one who started it by seducing the girl. Moreover there are many cases where the men who are asking the girl to abort the baby. Should we then punished the girl alone? Sebelum apa-apa keputusan menghukum dibuat, persoalan ini harus terlebih dahulu dijawab. Kita tak nafikan bahawa ibu yang melahirkan dan membiarkan anak tersebut harus bertanggungjawab, tetapi adakah dia seorang atau lelaki yang mengandungkannya harus terbabit sama? Bila seronok dua-dua rasa, bila susah seorang yang tanggung?

5) MINOR?? Kebanyakan kes melibatkan kanak-kanak di bawah umur iaitu dari 14-18 tahun. Adakah mereka akan dikenakan hukuman yang sama? Jika tidak, maka ianya tidak akan menyelesaikan apa-apa masalah kerana majoriti daripada kes buang bayi melibatkan ibu yang kurang dari 18 tahun. Jika mereka hendak dikenakan hukuman maka ianya tidak boleh diterima disisi Islam kerana kanak-kanak atau yang belum baligh tidak boleh dikenakan hukuman mati (walaupun ulama berbeza pendapat umur baligh, adalah tepat jika mengikut mazhab yang mengambil 18 tahun sebagai minimum). So, what we gonna do with the one who is minor in age? Hukuman yang dicadangkan katanya akan menyelesaikan masalah, tapi jika ini adalah kesnya dimana ramai dari pesalah ini adalah remaja bawah umur dan hukuman tersebut tidak boleh dikenakan, maka ianya tidak akan menyelesaikan apa-apa masalah.

Kita tidak menyatakan bahawa hukuman tidak patut diwujudkan lansung. Tetapi ingin ditegaskan disini ianya bukan jalan penyelesaian dan sebelum apa-apa hukuman ingin dikuatkuasakan, ianya mesti mengambil kira pelbagai isu. Berapa ramai insan yang dengan marahnya memaki hamun mereka yang membuang bayi tetapi ramai yang tidak sedar bahawa penyebab kepada wujudnya pembuang bayi ini adalah kita sendiri. Kita gagal menjalankan da'wah Islam. Kita gagal mempraktikkan Islam dalam sudut mengambil berat hal ehwal jiran tetangga dan mendidik anak-anak disekeliling kita. Kita gagal dalam menyuarakan desakan menghentikan aktiviti-aktiviti maksiat (kerana kita pun seronok melihat aktiviti maksiat seperti konsert bebas) dan kita gagal dalam memilih pemerintah yang menegakkan Islam (sebaliknya kita memilih pemerintah bangsa dan duit). So, who to take the blame? Gadis yang membuang bayi tetapi dilakukan kerana desakan situasi dan kejahilan ilmu (dek tiada yang ingin mendidiknya) atau mereka yang sedar bahanya zina tetapi membiarkan?

No comments:

Post a Comment