Search This Blog

Sunday, October 17, 2010

HATI VS IMAN


@#$%^&* !!!!

Translation: itu kata hati saya apabila terasa ingin memarahi keadaan yang tidak memihak kepada saya.

Kalau ikutkan hati, mahu sahaja saya menjerit memarahi manusia-manusia yang menyakitkan hati saya.

Kalau ikutkan hati, mahu sahaja saya memaki hamun orang-orang yang saya benci memandang wajahnya kerana ketidak adilan yang dia lakukan kepada saya.

Kalau ikutkan hati, mahu sahaja saya menyumpah-nyumah orang-orang yang tidak senang melihat kesenangan orang lain.

Kalau ikutkan hati, mahu sahaja saya menghamburkan ketidakpuasan hati saya terhadap orang-orang yang tidak pernah memahami keadaan saya.

tapi.... itu kata hati....

Iman pula berkata,

Innallama'assobireen.... sesungguhnya Allah bersama dengan orang-orang yang sabar....

"Sabarlah wahai hati... ujian Allah datang dalam pelbagai bentuk. Besar dan kecil.
Ini adalah ujian hati, ujian yang menguji kesabaran mu. Mujahadah ke jalan Allah, bukanlah sesuatu yang mudah. sekecil-kecil ujian hati, sekiranya gagal kau tempuhi, bagaimana pula dengan ujian yang lebih berat? Segala sesuatu yang Allah tetapkan itu ada hikmahnya. Pasti ada, kerana, tiada yang sia-sia dalam setiap kejadian Allah itu. Tiada yang sia-sia pada setiap ujian Allah itu. Tiada yang sia-sia pada setiap ketentuan Allah itu.

Ya Allah, jadikanlah aku sebagai hambamu yang sentiasa bersyukur dengan ujianMu, sentiasa redha dengan ketentuanMu, walaupun payah... Allah bersamaku. Aaameen..."

No comments:

Post a Comment