Search This Blog

Wednesday, October 27, 2010

Nama mu bermaksud kemuliaan, tetapi dirimu.......?


Kegeraman melanda diri ini!!!

Seorang ibu menangis merayu-rayu memanggil anaknya yang tercinta pulang ke pangkuannya.
Saya hanya terkedu mendengar tangisannya.

"Anak akak dah dua bulan tak balik rumah, akak call pun dia tak angkat, akak mesej pun dia tak balas, dia dah lupa segala pengorbanan ibu agaknya,"

bunyi mesej si ibu.

saya hanya menggeleng-gelengkan kepala. Kesal dengan perbuatan si anak.

Ibunya seorang ibu tunggal. Membesarkan jejaka tunggalnya berseorangan selepas diceraikan si suami yang tak bertanggunggjawab.

Walaupun si ibu berkerja, namun tidak cukup untuk menampung perbelanjaan bulanan mereka. Saya cukup faham hakikat itu, kerana saya juga berkerja, gaji saya lebih banyak daripada gaji ibu malang itu, tetapi masih belum mencukupi untuk menampung perbelanjaan bulanan kami. Apatah lagi gaji si ibu malang itu.

Tetapi, silapnya, si anak tidak nampak itu semua, bagi si anak, "ibu saya mampu"

"kenapa kamu tak balik ke rumah?" Soalan tulus daripada saya sebagai seorang mentor pelajar yang prihatin.

"saya belum bersedia puan, ibu saya kata tak nak ada apa-apa hubungan dengan saya lagi, sebab ibu saya marahkan saya yang mengambil duit ibu tanpa pengetahuan ibu,"

Jenuh memberi nasihat, "walau bagaimanapun, dia ibu kamu, seorang ibu takkan bermaksud menghalau anak tunggalnya walaupun bibirnya berkata demikian. Pulanglah... sejukkan hati ibu, mungkin ibu kamu ada masalah ketika itu, sebab itu ibu kamu bersikap sedemikian,"

Si anak masih berkeras, " saya belum bersedia puan"

Saya terdiam, puas memberi nasihat, bukan setakat sms, chit chat melalui facebook, berdepan dengannya, segala cara telah saya cuba, namun hati dia masih keras, sekeras batu.

"Dik, pulanglah, kasihankan ibu... kamu tak sayangkan ibu ke?"

"sayang, sayang sangat puan. Tapi, saya masih belum bersedia untuk pulang"

"keras sangat hatimu adik... pulanglah... selama ni, pernah tak kamu buat salah kat ibu?"

"pernah, malah banyak sangat..."

"pernah tak ibu meminta tempoh untuk ibu bersedia dulu sebelum kamu dibenarkan bercakap dengan ibu disebabkan kesalahan kamu? tak pernah kan? malahan marah ibu sekejap sahaja, tak pernah berlarutan. Apa daulatnya kita sehingga membenarkan seorang anak mengelakkan diri daripada ibunya atas alasan belum bersedia? pulanglah dik...kasihan ibu..."

Saya masih mencuba cara hikmah, mahu menarik dengan lembut supaya anak itu tersedar, namun,

"nanti saya call ibu saya, puan,"

"pulanglah dik, saya risau, di sebalik tangisan ibu itu, sudah tertulis neraka buat kamu, naudzubillah..."

"ok, nanti saya call ibu saya, salam..."

secepat itu si anak memutuskan perbualan. Itulah reaksinya setiap kali saya mengutarakan perihal ibunya kepadanya. Saya amat kecewa. Terbayang wajah anak sendiri, dan ibu di kampung. Apakah aku pernah sebiadab ini terhadap ibuku? Allah, peliharalah kami daripada dosa-dosa besar ini ya Allah... Aaamiin...

Kesudahannya, si ibu menghubungi saya sekali lagi,

"akak sudah berputus asa terhadap anak akak, biarlah dia, dia sudah membuang ibunya, akak sudah berputus asa..." dalam esak tangis si ibu meluahkannya kepada saya.

saya hanya mendiamkan diri, sayu menyelimuti diri.

Kalaulah si ibu yang penyayang itu sendiri sudah berputus asa terhadap anaknya, maka siapakah lagi yang bisa menyelamatkan si anak daripada kemurkaan Allah. Saya bermuhasabah sendirian, bukan mahu menghukum si anak, sekadar memberi ingatan pada diri sendiri.

Pulanglah wahai 'kemuliaan', kasihanilah ibumu, dia yang menghadiahkan makna kemuliaan pada namamu, jadilah insan yang semulia namamu, kasihanilah ibumu...

No comments:

Post a Comment