Search This Blog

Thursday, April 7, 2011

madam... best tak kahwin awal?


Madam best tak kahwin awal?

Soalan cepu emas yang saya terima daripada pelajar saya ketika sesi santai di dalam kelas. Terkedu saya mendengarkan soalan itu.

"Erk, kenapa tanya soalan tu?"

"takdelah, macam best je kahwin awal, tak payah rase berdosa coupling lama-lama",

"eh, pandai pula cakap pasal dosa," balas saya.

"yelah, kitorang tau, benda tu dosa, tapi kitorang susah nak elak lah, dah terjerumus, susah nak elak dah," alasan yang diberikan.

Saya berfikir lama. Takkan nak bagi jawapan tanpa berfikir kan?

"sebelum menjawab soalan kamu, samada best atau tak kahwin awal, kamu kena faham beberapa perkara dulu." Saya bermukadimah. Wajah-wajah pelajar kelihatan semakin 'excited'.

"Amboi, kalau pasal kahwin je, senyum sampai ke medula oblongata" sebenarnya, aku pun dah tak ingat medula oblongata tu menatang apa.

"Perkahwinan itu bermula dengan tanggungjawab. Setiap hari dalam perkahwinan itu kita menjunjung tanggungjawab di atas kepala kita. Kahwin bukan untuk best saja. Kalau macamtu, asal rasa tak best je terus cerai. Bila ada anak, lagilah melambak-lambak tanggungjawab tu, lagi bertambah berat. Awak sendiri boleh tengok mak bapak awak kan, macam mana kehidupan seharian, ada macam honeymoon tak?"

"Takde, hari-hari kitorang tengok diorang asyik buat kerja je, pastu kadang-kadang dengar juga diorang gaduh."

"ha...so, kamu rasa best tak kahwin kalau macam tu?"

"tak best"

''ya... Oleh itu, janganlah kahwin...." saja nak provoke.

''eh, mana boleh macamtu'' pandai pula menepis provokasi.

''bagi saya, yang berkahwin muda dan pengalaman kahwin baru setahun anggur ni, kahwin muda atau tua sama je. Yang membezakan cuma kematangan dan kemampuan untuk menggalas tanggungjawab.

Kahwin muda memang best kalau kita bersedia dan berjaya pikul tanggungjawab sebagai seorang pelajar dan ibu/isteri. Tapi, akan jadi tak best kalau hidup kita tidak teratur sebab kita tak pandai menguruskan kehidupan kita.setiap kesusahan tu perkara biasa, kita akan rasa lebih best kalau setiap kesusahan itu kita berjaya tempuhi.

Bagi saya, alhamdulillah, Allah bagi rumahtangga saya kekuatan dalam perkahwinan. Memang banyak ujian yang ditempuhi tapi, saya bersyukur, sebab setiap ujian yang berjaya saya tempuhi itu membolehkan saya mengaku yang, YA, KAHWIN MUDA MEMANG BEST.

Bukan best pada honeymoon nya, tapi best pada ketenangan dan rahmat Allah pada setiap ujian yang kami berjaya harungi. So, adik -adik sekalian, tengok betul-betul masa depan kamu dengan kakasih hati kamu, adakah dia (atau kamu sendiri) tu betul-betul insan yang layak untuk menjadi pasangan hidup kamu (atau dia), untuk berkongsi segala masalah kehidupan kelak? Kalau tak... Lu pikirlah sendiri!

Tersenyum-senyum, tersengih-sengih.

1 comment:

  1. MMG BEST KAWEN AWAL..HUHU!

    p/s:terpulang pd indivdu n fmly smda dorg bg grinlite o x..;p

    ReplyDelete