Search This Blog

Wednesday, July 27, 2011

Octavia untuk Iris (Part 1)

Tulip? Hmmm… pernah tengok. Lavender? Hmmm… pun pernah. Wangi. Rose? Semestinya aku tahu. Carnation? Bunga apa ya? Lily? Anemone? Amaryllis? Daffodil? Carla lily? Gardenia? Stop! Yang ni aku tahu. Opss…untuk pengetahuan saudari, Gardenia di sini ialah bunga, bukan roti Gardenia. Ok,ok… Arghh…Gawat! Kenapa Madam nak aku hafal nama bunga-bunga ni? Aku bukan tukang kebun kat rumah ni. Aku pengurus rumah. Pengurus rumah? Bukan pembantu rumah? Yep! Pengurus rumah. Bukan pembantu rumah. Mungkin bukan rumah, sebab rumah ni terlalu besar untuk dipanggil rumah. Bukan banglo,Sebab rumah ni lebih besar daripada banglo. Rumah ni lebih hampir kepada istana sebenarnya, tapi istana versi Eropah yang kecil dan agak moden.

Agak pelik kerana penghuni tetap yang tinggal di sini hanya seorang, dan yang selebihnya adalah pekerja-pekerja rumah ini, termasuklah diriku. Tuan rumah ini ialah Madam Rosaline dan anaknya Mr. Daniel serta menantu, Mrs. Daniel. Oh. Dan seorang lagi, cucu keluarga ini, Mr. Zachary Adam Smith. Majikan- majikan aku hanya datang ke rumah ni pada setiap hujung minggu, kecuali Mr. Zachary. Sepanjang dua bulan aku berada di sini, belum pernah aku bertemu dengannya. Dan, penghuni tetap rumah ini ialah Syerry. Aku tidak tahu apakah hubungan Syerry dengan majikan-majikan ku yang lain kerana setiap kali mereka bertandang ke rumah ini, belum pernah sekali pun aku melihat mereka berbual-bual dengan Syerry, malah kadang-kadang aku merasakan kehadiran Syerry di rumah ini seolah-olah tidak disedari. Atau mungkin sengaja tidak disedari. Ada banyak misteri di sebalik Syerry sebenarnya. Pada luarannya, Syerry adalah seorang wanita sebaya mamaku. Majikan- majikan ku tidak pernah memberiku apa-apa maklumat tentang Syerry. Pernah sekali aku bertanya kepada Madam tentang siapa Syerry sebenarnya – itupun dengan suara yang perlahan- tapi apa yang ku terima hanya dua baris ayat “mind your own business. No more questions about her”.

Selepas peristiwa itu, aku tidak bercadang untuk bertanya apa-apa perkara tentang Syerry kepada Madam, well...aku juga tidak berani mengambil risiko untuk menjadi ‘penanam anggur’ pada bulan pertama aku bekerja memandangkan ekonomi sekarang yang tidak menentu. Apa yang aku tahu tentang Syerry ialah, dia mengalami kegagalan otak. Itu yang diberitahu oleh Nani, jururawat yang menjaganya. Disebabkan itu jugalah Sherry terpaksa duduk di atas kerusi rodanya sepanjang hari. Tapi bagiku, otak Syerry tidak gagal berfungsi sepenuhnya, kerana dia boleh berdiri, berjalan, duduk, walaupun memerlukan sedikit bantuan daripada orang lain. Cuma, matanya... hanya memandang ke satu arah, dan wajahnya... hanya mempamerkan reaksi kosong, pucat dan suram. Bagiku, Sherry terlalu misteri.

Oh, sebelum aku terlupa, majikan-majikan ku semuanya pada anggapanku, termasuk Syerry adalah orang Melayu, kerana mereka semua berwajah melayu, berkulit sawo matang. Kecuali Madam dan Mrs. Danielle. Mereka berkulit putih cerah pada wajah tetapi tidak pada tubuh badan yang lain. Hmmm... Krim pencerah?

Ketika aku baru mula berkerja di disini, aku tertanya-tanya mengapa perlu menamakan diri dengan nama Mat Salleh sedangkan mereka 99.9% pada firasatku merupakan orang Melayu, walaupun 70% daripada bahasa komunikasi mereka merupakan bahasa English, London style. Eh, namaku pun ala-ala Mat Salleh juga, tapi aku bukan Melayu tulin, tak macam majikan-majikan ku. Margarate, salah seorang daripada pembantu rumah ini memberitahu aku yang majikan-majikan kami baru setahun berpindah dari London ke Malaysia setelah lebih 20 tahun menetap di sana. Margarate merupakan tukang masak di sini, berbangsa Fillipina, beragama Islam, berusia lewat 40-an dan sudah beberapa tahun berkhidmat dengan mereka. Menurut Margarate, majikan-majikan kami hanya pulang ke Malaysia untuk urusan perniagaan beberapa kali setahun. Patutlah masih boleh berbahasa Melayu walaupun dengan slanga English yang amat lucu bagiku. Cuma kepulangan mereka pada kali ini seperti untuk selamanya. Bagus. Kerana itu bermakna, aku tidak perlu tergesa-gesa mencari pekerjaan lain.

Bagaimana aku boleh menjadi pembantu rumah? Ehem. Pengurus rumah. Hmmm... semuanya bermula pada dua bulan yang lepas...


Bersambung.... :)

5 comments:

  1. Salam...

    Tahniah tty berjaya menulis novel.Permulaan cerita yang menarik...membuatkan diriku ingin mengetahui mcm mana dia blh jadi pengurus rumah yg tak seperti rumah ni dan seperti ada sesuatu yg telah terjd kpd syerry di masa lalu...
    Teruskan...

    ReplyDelete
  2. oit mana watak aku. sipak

    ReplyDelete
  3. ada elemen misteri, lucu dan sinis..
    ternanti-nanti sambungan die plak..way 2 go Tty.Good Luck!!!

    ReplyDelete
  4. hentam sajalah labu...novel org amatur...hehe

    ReplyDelete
  5. congratz tt!=) kalo novel ko da dterbitkn gto ya..aku mo beli!!hihi

    ReplyDelete