Search This Blog

Monday, August 22, 2011

Saya yang difikirkan antagonis ini


Saya bukan watak antagonis.

Setidak tidaknya itu yang saya fikirkan tentang diri saya pada ketika ini. Saya bermasalah dengan jawatan pihak atasan. Tak kisahlah walau di organisasi mana pun saya berada. Saya akui, saya kadang-kadang bersuara agak lantang dalam memetik satu-satu isu. Dan saya akui, darah Gen Y saya ini terkadang melampaui batas. Namun alhamdulillah, saya masih pada landasan yang betul. Darah saya bukan masih muda, tapi sedang muda

MASIH selalu digunakan dalam perkataan ......dia MASIH muda...dia taktau apa-apa...
SEDANG boleh digunakan untuk perkataan...pisang itu sedang muda...walau masih belum boleh dimakan begitu sahaja, namun boleh dibuat kerepek dan dijual. Harga kerepek sekilo lebih mahal daripada harga setandan pisang masak.

You see what I mean? Analoginya, ya, kita yang muda-muda ini tidak suka mengikut arus, macam pisang yang hanya menunggu nasib dirinya untuk masak dan dimakan begitu sahaja. Kita yang muda-muda ni lebih banyak menjadi kerepek, sebab kita lebih suka menongkah arus.

Saya tidak nafikan, orang yang berjawatan tinggi itu, (dan tua) banyak jasanya kepada sesuatu organisasi, banyak pengalamannya. Namun,
manusia diuji dengan kuasa. Ya, manusia diuji dengan kuasa.Kadang-kadang, bila manusia itu terlalu lama berada di atas, dia sukar untuk memandang ke bawah semula. Kadang-kadang dia hanya rasa diri dia yang betul. Kadang-kadang bila sukar hendak memandang ke bawah semula, manusia pasti akan tersilap.

Saya terkilan bila dalam beberapa keadaan, saya menjadi antagonis dalam sesebuah organisasi hanya kerana kelantangan saya (yang tidaklah berapa lantangpun….). Saya akui, mungkin silap saya kerana terlalu “menyerlah tak kena tempat/ keadaan/ audience”. Mungkin juga cara saya tidak sesuai. Mungkin. Tapi, itulah cabaran bagi seorang ketua, bila si ketua itu mendapat seorang anak buah seperti saya yang suka mendesak sistem, yang suka menyuarakan apa yang saya rasakan betul, walaupun sinis, kerana, saya percaya, pada yang sinis itu (kerana beberapa cara bersopan sentiasa melambatkan tindakan) akan mempercepatkan tindakan. Cabaran apa? Cabaran untuk mengawal anak buah dengan cara yang professional dan educated.

SEBAB, saya tak cukup professional dan educated, maklumlah pisang muda….. oleh itu, tolonglah mengawal saya dengan cara yang professional dan educated, bukan dengan cara yang cukup menunjukkan bahawa anda sudah tua dan sudah hampir usia menopous (lelaki/perempuan) dan anda sangat suka sensitive pada ketika ini.

Ingat, sesebuah organisasi itu tidak akan berjaya tanpa watak antagonis seperti saya ini. Kerajaan Malaysia tidak akan sentiasa bergerak ke hadapan tanpa desakan pembangkang, walau macam mana pun caranya, lembut atau antagonis. Kalau tiada orang mendesak, kita sentiasa akan rasa selamat, tidak mahu melakukan pembaharuan. Kini saya faham, kenapa Ayahanda Tertinggi segala organisasi saya bersikap antagonis, kerana sikap orang-orang berjawatan atas yang SESETENGAHNYA tidak bertindak tanpa diketuk terlebih dahulu.

P/s: Kalaulah ada orang atas yang terasa (andai dia membacanya), saya tak kisah, memang niat nak bagi terasa pun. Ingat, orang atas tak akan berguna kalau tak suka terima teguran orang bawah, Sejarah Khalifah Umar sendiri menyaksikan seorang sahabat bangun menghunus pedang sebagai symbol teguran seandainya Umar terpesong dari landasan sebenar seorang pemimpin!!!



Daripada seorang samurai yang sedang marah.

1 comment:

  1. pelukis samurai itu berasa marah krn anda tidak mengkreditkan beliau setelah anda menggunakan lukisan yg dilukis olehnya! Grr!!

    ReplyDelete