Search This Blog

Thursday, May 12, 2011

Untuk "ORANG-ORANG ATAS"


Pernahkah anda menghargai orang yang lebih rendah pangkatnya daripada anda? Kita sering mahukan penghargaan. Kita sering menerima penghargaan, tapi, berapa kalikah kita menghargai orang lain?

Pada minggu lepas, saya di tahan oleh dua orang pengawal keselamatan di pintu masuk kolej tempat saya berkerja.

''ID mana?'' tanya guard yang amat muda itu.

Dengan pantas saya menjawab, ''saya staff, bukan students.'' sambil tersenyum.

Pengawal keselamatan tersebut dengan muka shy shy meow terus menjawab,

''oo okay, okay''.

Saya meneruskan perjalanan saya masuk ke dalam kolej. Baru beberapa tapak melangkah kehadapan, saya terfikirkan sesuatu. Kemudian saya berhenti dan terus mengundur beberapa langkah ke belakang. Dengan yakin dan cerianya saya berkata,

''anyway, terima kasih sebab tanya ID. Good job, maksudnya, kamu buat kerja dengan betul.'' kedua-dua pengawal keselamatan tersebut mengangguk-angguk sambil tersenyum.

Kita menghargai kerja-kerja orang di bawah kita. Bukankah itu sesuatu yang baik. Namun, berapa ramaikah orang yang pabila ditegur seperti situasi saya di atas akan bertindak memarahi pengawal tersebut kerana tidak tahu membezakan antara pelajar dan pekerja?

Sedangkan, apa yang mereka lakukan itu patut di beri penghargaan, patut di puji. Orang yang diberi penghargaan akan melakukan pekerjaan mereka dengan lebih sempurna dan bersemangat. Bukanlah saya memuji diri ini seolah-olah saya ini terlalu baik, tetapi, mahu berkongsi apa yang sepatutnya kita lakukan.

Oleh itu, ingatlah wahai orang-orang atas, berilah penghargaan walau hanya dalam bentuk pujian atau terima kasih, kerana serendah-rendah orang bawahan, mereka juga manusia seperti orang-orang atas. Tidak kita dipanggil Tuan/Puan tanpa orang bawahan yang memanggilnya. Jangan lupa, dalam kamus hidup kita, bukan hanya wujud perkataan 'arahan', tetapi juga perkataan 'penghargaan'... Harap-harap bisa menusuk hati sesiapa sahaja yang berada di atas.... (he he).

2 comments:

  1. yup, u r right madam!saya sokong 100%.kalau jadi org ats tu jgn lupa nak jenguk yg di bawah.roda memang berputar, tapi sampai masa ia akan berhenti jugak.nasiblah berhenti masa di bawah atau di atas.

    ReplyDelete