Search This Blog

Tuesday, July 5, 2011

Kalau kita terkejut, dia lebih terkejut. Innalillahi wainna ilaihi raajiun...


Antara beberapa orang yang mendaftar menjadi followers rasmi saya di blog ini, ada satu nama yang betul-betul menyebabkan saya terkedu seketika.

beberapa hari yang lepas, saya mendapat berita sedih mengenai kehilangan seorang pelajar KPTM yang juga merupakan pelajar saya. Arwah meninggal selepas beberapa hari bertarung nyawa di hospital akibat terlibat dengan satu kemalangan. Saya memang cukup 'familiar' dengan nama-nama pelajar saya, cuma, ingatan saya terlalu lemah untuk mengingati wajah-wajah mereka. Beberapa kali saya cuba untuk mengingati wajah Arwah Suaidah, namun gagal.

Pada pagi ini, hati saya tergerak untuk melihat senarai nama "followers' di blog saya. Saya terkedu, kerana salah satu 'followers' blog ini ialah Suaida. Adakah Suaidah lain yang menjadi pelajar saya selain daripada Arwah Suaidah? Dan kini saya masih berusaha untuk mengingati wajah Arwah Suaidah, namun masih gagal.

Dulu, ketika menghadapi kematian sahabat saya, Arwah Salfarina, saya sangat terkejut, hampir sukar untuk menerima kenyataan. Kemudian, ada seorang sahabat seperjuangan yang menitipkan tazkirah buat saya dah rakan-rakan lain, katanya:

"setiap yang bernyawa pasti akan menemui kematian. Itu janji Allah. Kalau kita terkejut dengan kematiannya, dia lagi terkejut, sebab dia sendiri tak sangka yang dia dah mati."

Subhanallah... sungguh benar kata-katanya itu.

Saya doakan semoga Arwah Suaidah aman di sana, di bawah payung rahmat dah kasih sayang Allah...

*****

Kini, saya bermuhasabah diri, berjayakah saya belajar sesuatu yang bermanfaat daripada Arwah Suaidah ketika hidupnya? Berjayakah saya menjadi guru yang memberi contoh ikutan yang baik buatnya ketika hidupnya?

******
menjadi pengajar bukan sesuatu yang mudah. Betapa burukpun kita, kita tetap ada kewajipan untuk mengajar perkara-perkara mulia kepada pelajar-pelajar.

Pernah seorang pelajar menceritakan kisah dia bermimpikan saya. Dalam mimpinya, dia bermimpi yang saya membuatkan dia memakai tudung. Sejak itu, dia semakin konsisten memakai tudung. Alhamdulillah, walaupun tarbiah itu muncul dalam bentuk mimpi, saya bersyukur. Allah menjadi saya medium penghantar tarbiah. Alhamdulillah....

Ada pelajar yang berkata mahu jadikan saya idola. Saya tak berbangga, sebab saya tahu, dalam diri saya penuh keburukan sebagai manusia biasa. Namun, saya bersyukur, sekiranya ada sisi baik dalam diri saya yang boleh memandu pelajar-pelajar itu menjadi manusia yang lebih baik.

Ada pelajar yang gembira setiap kali masuk ke kelas saya, kerana kata mereka, saya suka bagi motivasi, suka bercerita, suka memberi kata-kata hikmah, suka memberi nasihat. Alhamdulillah... syukur kerana kebaikan-kebaikan itu disukai...

*****
Apapun, pokok pangkalnya sebuah kehidupan itu ialah, sebarkanlah kebaikan ketika kita masih berkesempatan, jangan nanti, ketika tibanya saat kejutan terbesar kita, kita bertambah-tambah terkejut kerana merit kebaikan kita rupa-rupanya kontang dan kemarau dek kelalaian kita sendiri. Naudzubillahimindzaalik... Moga kau tenang di sana, Suaidah....

2 comments:

  1. sabar itu adalah kunci kejayaan :)

    ReplyDelete
  2. antara perkara best dlm kehidupan; adalah keupayaan kita untuk menikmati dan berkongsi dgn orang lain. biarpun walau sekejap

    (wahhh!!! sapa sangka rockers cam gua ada taman)

    ReplyDelete